1006 Bergen – Bekkjarvik - Reisverslag uit Bekkjarvik, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 1006 Bergen – Bekkjarvik - Reisverslag uit Bekkjarvik, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

1006 Bergen – Bekkjarvik

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

10 Juni 2016 | Noorwegen, Bekkjarvik

Omdat Bekkjarvik een populaire haven is willen we redelijk vroeg aankomen en staan we vroeg op. We hebben deze haven uitgekozen omdat we een paar dagen van alle gemakken voorzien willen blijven liggen.
Gerrit wil de zeilen hijsen en ik ben er wel een beetje klaar mee. Omdat ik weer met pijn wakker ben geworden mag hij zelf het zeil hijsen. (Er gaat door mijn hoofd heen dat ik gisteren melk binnen heb gekregen.) Zeil gehesen en na 200 meter geven we het maar weer op. Het is inmiddels toch wel erg lang geleden dat we hebben kunnen zeilen! We hebben in het fjord de wind mee maar er staat nu te weinig wind om voor de wind te kunnen zeilen.
Tussen allerlei rotseilanden door varen we naar het zuiden. Dit is het smalste vaarwater tot nu toe. Wat ik al verwacht had gebeurt nu ook. Gerrit staat in de zon met de wind in de rug en kan daardoor met minder kleren toe. Ik zit in de schaduw van de buiskap en op de wind en moet daardoor meer kleren dragen. Dat is wel een nadeel van weer naar het zuiden varen.
We merken dat sommige stukken die we varen open zijn naar de oceaan. Er ontstaat makkelijk een knobbelig zeetje en we kunnen ons voorstellen dat het daar zeer onprettig is als er wat meer wind zou staan. Om 13.00 komen we in Bekkjarvik aan en kunnen dan al niet meer terecht aan de drijvende steigers. Er zit niets anders op dan vastmaken aan een hoge kade, gelukkig zonder autobanden en er staat ook hier maar weinig tij zodat het zetten van de plank niet nodig is. Ik ga in de watersportwinkel voor 2 nachten betalen. ’s Avonds komen 2 kinderen bij alle boten langs om het havengeld op te halen. Dat is op deze reis pas de 2e keer dat we dat meemaken. Als we hadden gewild hadden we heel vaak gratis kunnen liggen omdat er nooit een havenmeester langs kwam om te controleren of we betaald hadden. In sommige havens moet je het havengeld in een “honesty” box gooien. We zijn hartstikke eerlijk en doen dat dus ook braaf.
We hebben weer elektra, een goede supermarkt en wasmachines! Er staan een aantal klusjes op ons te wachten. Boodschappen, 3 draaien was, koelkast uitmesten en goed schoonmaken, bed verschonen, vloerdweilen, boot afspuiten, douche filter schoonmaken enz. Alle tijd omdat we liggen heerlijk voor op ons schema.
In het prachtige restaurant vraag ik om de kaart in te mogen zien. We hebben nog een etentje buiten de deur tegoed. Helaas kost een diner € 65,- pp en dat is nog zonder drank. We besluiten toch maar weer aan boord te eten.
Achteraf horen we dat dit een van de beste restaurant in Noorwegen is. We hebben dan spijt dat we er niet zijn gaan eten.