0906 Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 0906 Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

0906 Bergen

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

09 Juni 2016 | Noorwegen, Bergen

Wat gaan we doen? We hebben folders maar de meeste dingen trekken ons niet. We willen 2 musea bezoeken en verder hebben we weinig wensen. De 24 uurs bezoekerspas gaan we er niet uithalen. We bezoeken het Hanseatic- en het Bryggenmuseum. Het Hanseaticmuseum is erg interessant omdat we al veel Hanse steden bezocht hebben en nu de historie achter de Hansesteden een beetje beter leren begrijpen. Het Bryggenmuseum is voor het grootste deel gewijd aan de grote brand van 1904 en het Bergen van voor die tijd.
Toen we van het ene museum naar het andere liepen zagen we dat tussen de gekleurde oude houten gevels kleine steegjes lopen. Oh, dat maakt die panden zo aantrekkelijk. Op de terugweg lopen we door al die kleine steegjes opzoek naar leuke souvenirs voor de kinderen en kleinkinderen. Na veel zoeken en afwegen maken we uiteindelijk onze keuze. Het is niet gemakkelijk omdat we de meeste dingen gewoon te kitscherig vinden en ook nog heel vaak heel erg duur. Ik ga hier nu niet vertellen wat we gekocht hebben omdat we dat graag als verrassing willen houden. Bij een Starbucks hebben we wifi en Gerrit bekijkt zijn mail. Ik kan de verleiding niet weerstaan en neem een kop cappuccino (melk!).
Als we weer terug zijn op de boot heb ik spijt dat ik voor D+E en P+C en R+A niet ook zo’n cadeautje heb gekocht als voor de kinderen. Gerrit vindt het ook wel een goed idee en ik loop terug naar de winkel om nog 3 ….. te kopen. Op de sms naar D+E en P+C zet ik dat ik inmiddels hun Christmas present heb gekocht. Ik probeer elk jaar iets origineels te verzinnen zoals placemats met nautische afbeeldingen of wasknijpers met bootjes erop. Dit cadeautje heeft ook iets nautisch als voorstelling.
In de stad lopen veel Nederlanders rond die proberen om hun laatste munten uit te geven. De Rotterdam is vannacht aangekomen. Op de kade bij de boot heb ik een gesprekje met 4 Nederlanders die op de Rotterdam verblijven en ons in het Eidfjord hebben zien liggen. Ze vinden ons schip erg mooi en groot en zijn jaloers op onze reis. Zij hebben een cruise van 8 dagen geboekt en zijn morgen weer thuis in Nederland.
Gerrit en ik zijn het erover eens dat we morgen weer naar het zuiden gaan afzakken en geen haven opzoeken op bus afstand van Bergen. We zijn er wel klaar mee.
In de middag start er op nog geen 50 meter afstand een optreden van een rockband. Het is niet heel erg goed maar wel leuk om te zien en de muziek als een echo in de boot te horen. De echo ontstaat omdat de muziek weerkaatst tegen een gebouw en dan weer terug komt naar onze boot. Ruim voordat het tijd is om te gaan slapen is het optreden afgelopen. Gelukkig, geen St Petersburg of Honfleur toestanden. Als ik om 11 uur naar bed ga kan ik in plaats van muziek genieten van een dame die 2 uur lang pal naast onze slaapkamer een telefoongesprek op zeer luide toon voert. Dat is de stad denk ik maar en doe oordoppen in om toch te kunnen slapen.
Bergen had 1 voordeel en dat is dat we er 2 dagen gratis hebben gelegen. Er kwam geen havenmeester en we konden nergens iets vinden waar we zouden moeten betalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Low Land Lady

Zeilboot van 11,75m lang

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 37359

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 27 Augustus 2016

Zeilreis naar Noorwegen 2016

Landen bezocht: