2904 Zoutkamp – Borkum - Reisverslag uit Borkum, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2904 Zoutkamp – Borkum - Reisverslag uit Borkum, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2904 Zoutkamp – Borkum

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

29 April 2016 | Duitsland, Borkum

Half 8 varen we weg. Het waait hard en het regent heel koude regen. Aan de lucht te zien zal die regen niet snel wegtrekken. We genieten van de kronkelende rivier het Reitdiep en de mooie boerderijen in noord Groningen. Na een keer aanmelden bij de Post Lauwersmeer krijgen we bij alle bruggen direct rood-groen. Het gaat lekker vlot maar het is wel heel koud.
Bij Groningen weten we niet of we oost of west langs de stad moeten. We hebben geen kaartje van dit binnenwater. Het boekje voor de staande mast route hebben we toen we op weg waren naar St Petersburg in Borkum met € 0,50 winst verkocht aan Noren. We besluiten toch maar weer zo’n boekje te kopen als we terug zijn in Nederland. Bij de Plantsoen brug moeten we kiezen Oost of West, het bordje op de wallekant kunnen we op dat moment nog niet zien. Ik roep de brugwachter op om te vragen of we naar links of naar rechts moeten. Ik krijg het volgende antwoord: “Als je linksaf gaat heb je een zaag nodig om verder te komen”. Humor. In de binnenstad van Groningen worden de bruggen nog door echte brugwachters bediend. We zijn het enige schip en daardoor zijn we binnen no time door Groningen.
Op naar Delfzijl. We komen om 2 uur in Delfzijl aan. Tanken kan pas vanaf 5 uur. Dan maar direct door naar Borkum. Als we de monding uitvaren barst er een grote bui los, er is totaal geen zicht. Waar is de volgende boei, ze liggen ver uit elkaar. We besluiten terug te gaan naar de monding en daar de bui af te wachten. Tien minuten later varen we alsnog de Eems op, nu met prima zicht. Omdat we zo vroeg zijn hebben we op de Eems het tij op het eerste stuk flink tegen. Uit ervaring weten we dat er veel tij kan staan op de Eems, gelukkig pakken we alleen het laatste van de vloed. Tijdens het varen bedenken we wat de mannen uit St Malo gedaan zullen hebben. Ik denk dat ze vandaag uit Vlieland vertrokken zijn en ook in Borkum zullen aankomen vandaag.
Op het laatste stukje hebben we wind tegen tij, de golven lopen flink op. Als we de havenhoofden door zijn kan ik pas lijnen en boeien binden. Als ik klaar ben met binden denk ik dat ik de boot uit St Malo herken. We besluiten naast hen te gaan liggen. Leuk om ze weer te zien!
Ze zijn ook blij ons te zien en helpen aanleggen. De boxen waar we in liggen zijn eigenlijk een beetje te klein voor onze lengte en dan is het lastig aanmeren. Glaasje wijn, hapje en verhalen bij ons aan boord. Zij zijn gelijk naar Vlieland gegaan en hebben daar door de hoge golven de grond “gekust”. Vandaag hebben ze met heel veel snelheid vanweger de harde wind uit het zuiden de afstand tussen Vlieland en Borkum heel snel afgelegd en konden voor de tij wisseling Borkum bereiken. Zo veel wind op zee vinden wij toch niet zo fijn. Ik denk dat we niet vanaf Vlieland vertrokken zouden zijn. We zijn blij met de keuze die wij gemaakt hebben.
Samen met de Fransen eten we een heerlijk vismaaltje in het restaurant van de verzande jachthaven. Goed eten. De Fransen besluiten met ons op te varen tot Helgoland, gezellig. We gaan vroeg het mandje in. Helaas komt er voor mij van slapen niet zo veel. De steiger piept als een gek en ik kan in het donker mijn oordoppen niet vinden. Tegen 5-en draait de wind en stopt het piepen grotendeels en val ik eindelijk in een diepe slaap.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Low Land Lady

Zeilboot van 11,75m lang

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 37451

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 27 Augustus 2016

Zeilreis naar Noorwegen 2016

Landen bezocht: