2804 Harlingen - Lauwersmeer – Zoutkamp - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2804 Harlingen - Lauwersmeer – Zoutkamp - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2804 Harlingen - Lauwersmeer – Zoutkamp

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

28 April 2016 | Nederland, Harlingen

Om 5 uur op en om 5 voor 6 de bruggen door. De wind is NW en hooguit kracht 4. We hijsen het grootzeil met 2 riffen en tuffen de Waddenzee af en de Noordzee op. Op de Stortemelk staan nog steeds hoge golven maar ze breken niet. Doordat de wind van achteren invalt hebben we te weinig wind om te zeilen. We willen niet te laat bij de ingang tussen Schiermonnikoog en Ameland aankomen omdat dan het tij steeds meer tegen gaat staan.
Het weer op zee is het heel wisselend. Als de zon schijnt is het zo maar 5 graden warmer dan zonder de zon. Tussen de hagelbuien door kunnen we even “opwarmen”. Het is zo koud dat Gerrit 6 lagen op zijn borst en 5 lagen op zijn benen aan heeft. Omdat ik onder de kap zit kan ik met een laagje minder toe.
De ingang naar het Lauwersmeer bemerken we dat de boeien t.o.v. de kaart van 2015 weer een halve mijl naar het oosten zijn verlegd. T.o.v. de plotter, die we een maand geleden geupdate hebben, scheelt het nog veel meer, hoezo update! Als Gerrit ziet dat er zich een giga bui aan het opbouwen is besluiten we het grootzeil weer te reven, goed besluit. Er zit heel veel wind in de bui en uiteraard worden we weer bezaaid met hagelstenen.
We worden vlot geschut naar het Lauwersmeer en omdat er morgen windkracht 7 uit het zuiden staa, besluiten we het Lauwersmeer af te varen en tot Zoutkamp te gaan. Om 5 uur maken we moe maar voldaan de boot in de binnenhaven vast. Helaas is het niet gelukt om de diesel weer aan te vullen.
Eenmaal in de haven en met de kachel aan trekken we de lagen uit en onze normale kleren weer aan. De kachel warmt de ruimte snel op maar na een half uur verzin ik een nieuw woord. Ik zeg tegen Gerrit dat ik maar niet kan “ontkouwen”. Ik heb nog steeds een heel koude buik en heb het gewoon koud. Gerrit heeft hetzelfde probleem. Gerrit moet erg lachen om mijn woord “ontkouwen” het is een gefantaseerde versie van ontdooien denk ik. We besluiten weer 2 lagen thermo en fleece aan te trekken. Na 1,5 uur zijn we eindelijk een beetje opgewarmd.
We hebben vandaag veel mijlen afgelegd en zijn trots op onszelf dat we weer voortgang hebben gemaakt.