3004 en 0105 Borkum – Norderney - Reisverslag uit Norderney, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 3004 en 0105 Borkum – Norderney - Reisverslag uit Norderney, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

3004 en 0105 Borkum – Norderney

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

01 Mei 2016 | Duitsland, Norderney

3004 Borkum
Uitslapen, verhaaltjes schrijven, diesel bemachtigen en een was doen. Ik ben benieuwd wat we van deze plannen kunnen realiseren.
De diesel lukt niet omdat de pomp in het weekend gesloten is. De 45 liter uit de tankjes is ruim voldoende om Norderney te bereiken als we zouden moeten motoren, geen probleem dus met diesel. De andere dingen hebben we wel kunnen doen. We moeten verleggen omdat ze aan de steiger aan het werk zijn. Hopelijk liggen we dan ook vannacht minder in het gepiep als de wind weer zou aan wakkeren.
Gerrit maakt plannetjes voor de komende dagen en ik kan met een boek heerlijk van de zon genieten. Prachtige dag!

0105 Borkum Norderney
Met de laatste eb stroom varen we naar buiten en omdat de wind de hele dag uit het oosten blijft waaien, gaan we op het motortje richting Norderney. Op het Borkumrif is het ondieper dan ik verwacht had. Waarschijnlijk is het tussen het windmolenpark en de kust aan het verzanden. Als we hier weer eens komen dan moeten we nieuwe zeekaarten kopen.
Bij Norderney moeten we zoeken naar de boeien van het Westgat. De rood witte en de groene zijn niet op de plek waar we die verwachten. Uiteindelijk zien we de groene boei behoorlijk ver van de plek waar we hem verwachten liggen. Op naar de groene boei. Bij de groene kunnen we de 1e rode zien en even later de 2e rode. Als we bij de 2e rode boei zijn moeten we met de verrekijker op zoek naar de volgende rode boei. Het is dat we het hier kennen en vertrouwen hebben in de aanwijzing van de havenmeester dat er zelfs bij laagwater 2 meter water staat anders zou ik toch liever via het Doventief naar binnen zijn gelopen. Uiteindelijk zien we de juiste rode boei en belanden we vervolgens via de rood-groene in het diepere vaarwater. Michel van de Kairos vertelt dat hij van ons geleerd heeft dat je altijd eerst de eerste boei de rood witte op moet zoeken en niet op de plotter of de kaart vertrouwen in deze zanderige gebieden. Het is dat hij achter ons aanvoer anders had hij niet door durven varen en had hij de andere ingang op gezocht. De boeien waren volgens onze beide kaarten en plotters ca 1 mijl verlegd.
Norderney is nog precies hetzelfde als 4 jaar geleden. Van internet hebben ze op de Duitse wadden nog niet veel kaas gegeten. Alleen in het havenkantoor is internet. Mijn verhaaltjes moeten maar even wachten.
Met de Franse mannen van de Kairos lekker geborreld en daarna boot maaltijd en een filmpje.