2704 Harlingen twijfels... - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2704 Harlingen twijfels... - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2704 Harlingen twijfels...

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

27 April 2016 | Nederland, Harlingen

Als we wakker zijn en windguru bekijken zien we dat de wind in de middag niet weer aan zal trekken. We twijfelen heel erg. Weer vertrekken? Gaat het niet weer zoals gisteren? Als ik naar de bakker loop kom ik de St Malo mannen tegen. Ze hebben de verandering van voorspelling van de wind ook gezien. Zij zijn van plan deze middag te vertrekken en naar Terschelling te gaan. Wij willen naar Vlieland omdat we dan de dag erna naar Borkum kunnen. Hij praat met zijn bemanning en de bemanning vindt ons kennelijk aardig en wil graag enkele dagen met ons optrekken. Ok, vanmiddag een nieuwe poging om Vlieland te halen.
Met heel veel moeite is op mijn laptop hetzelfde kaartmateriaal geïnstalleerd als waar zij mee varen. Ik wilde dat hebben vanwege de grib files. Helaas staan die er nog niet op. Als we vanavond in Vlieland zijn zal hij proberen die files ook op mijn laptop te zetten.
Om 13.30 uur luisteren we naar de Brandaris. Harde windwaarschuwing voor Harlingen kracht 6 WZW. Helemaal uit de verkeerde richting en ook veel te sterk. De golfhoogte op de Stortemelk 2 meter. Dat doen we niet. We zijn geen ezel, we stoten ons niet 2x aan dezelfde steen. We lopen naar de St Malo mannen, zij gaan wel. Wij dubben…het betrekt… weer een bui. Als het net zo gaat als gisteren dan komen er buien en dan kun je Vlieland niet bereiken. Buienradar laat zien dat er buien over zullen komen. We gaan niet.
Om 14.25 varen de St Malo mannen door de brug. Wij zijn binnen om een plan B uit te zoeken. Kunnen we morgen als er volgens de voorspellingen geen wind staat in 1 keer Lauwersmeer bereiken. Gerrit gaat aan het passeren en rekenen. Ja Lauwersmeer is haalbaar. Ik opper om dan een dag later als het weer te hard waait om de zee op te gaan, binnendoor via Groningen naar Delfzijl te varen. Gerrit zoekt uit of we dan direct door kunnen naar Borkum. Ja, het tij staat laat in de middag naar buiten. Ondertussen zoek ik uit wat de waterstand op de kanalen door Groningen is en of er stremmingen zijn. Voldoende water en geen stremmingen. Ok we hebben een nieuw plan. Eens kijken wat daarvan terecht komt.
De hele middag blijft het zonnig en de wind trekt niet aan. De Brandaris blijft kracht 6 doorgeven met golven van 2 meter. De St Malo mannen zijn niet teruggekomen. Ergens kriebelt het wel, hadden we toch moeten gaan? Gerrit heeft ook nog uitgezocht of we in 1 keer buitenom naar Borkum kunnen. Nee, dat is echt te ver, te veel mijlen en uren en het tij te vaak tegen, niet doen dus.