2604 Harlingen – Vlieland jammer – Harlingen - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2604 Harlingen – Vlieland jammer – Harlingen - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2604 Harlingen – Vlieland jammer – Harlingen

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

26 April 2016 | Nederland, Harlingen

Prachtig weer en windje 4. Na bestudering van windguru besluiten 11 uur door de brug te gaan en dan het Haringxmakanaal op te varen om te tanken en daarna door te varen naar Vlieland. Om 10 over half 11 roep ik de brugwachter op om ons vertrek aan te kondigen. De brugwachter antwoordt; “Als u wil vertrekken dan moet u nu losmaken”. Wat doen we? We maken nu los. Dat duurt dan natuurlijk toch nog 5 minuten omdat er van alles losgekoppeld moet worden. Terwijl we los zijn gooit de brugwachter de brug op dubbel rood. Via de marifoon hoor ik dat er alarm is op de vloeddeuren, ze gaan nu dicht. We maken maar weer vast op het oude plekje. Terwijl we aan het aanleggen zijn komt de brugwachter naar ons toelopen. Of we soms de eerste brug alvast door willen. Het kan handig zijn omdat de brug maar 2x per uur draait. Als de vloeddeuren open gaan kunnen we direct naar buiten en anders moeten we wachten op de brug. We maken weer los en gaan achter de 1e brug liggen.
Dan moet nu het diesel probleem opgelost worden. Lopen met tankjes en de “dieselfiets” bij de havenmeester lenen. In de fietstassen passen 2 tankjes van 10 liter. In een rugzak past een tankje van 10 liter en in de andere rugzak een van 5 liter. Ik ga lopen en Gerrit gaat de fiets lenen. Het wandelingetje duurt ongeveer een kwartier als je stevig doorstapt. Ik ben al op de terugweg als ik Gerrit aan zie komen. De fiets lenen was iets ingewikkelder dan sleutel krijgen en gaan. De havenmeester moest vanaf thuis met 2 fietsen naar het havenkantoor fietsen, dat duurde even.
Als ik de tankjes leeggegooid heb komt Gerrit terug met zijn volle tankjes. We gooien ook die leeg en besluiten om nog een keer te gaan. Ik neem nu een tankje van 10 liter in mijn handen mee en 10 liter op mijn rug omdat ik weet dat ik de terugweg met de trein kan afleggen. Gerrit neemt de rugzak met het 5 liter tankje op zijn rug. Als Gerrit weg is realiseer ik mij dat in die rugzak mijn telefoon, portemonnee en OV zit. Shit, wat nu? Toch maar gaan lopen en hopen dat ik Gerrit tegenkom. Ongeveer halverwege realiseer ik mij dat mijn telefoon in mijn jas zit. Gelukkig ik kan Gerrit bellen. Hij blijft op mij wachten bij het tankstation. Tankjes gevuld, trein terug. Bij de boot heeft Gerrit zijn tankjes al geleegd en de tank zit vol. Doordat het erg koud is stoken we de kachel dagelijks. Door de kachel kunnen we het gebruik van de diesel niet goed inschatten en zijn daardoor onzekerder over het restant van de diesel in de tank. Gerrit gaat op de fiets nog 1 keer 25 l diesel halen.
De vloeddeuren gaan 20 over 2 open en terwijl we vertrekken komt er weer een bui over, met veel wind. We hopen dat het de enige bui zal zijn en varen met 2 riffen in het grootzeil de haven uit. We hebben de wind tegen dus kruizen we met de motor aan zo strak mogelijk tegen de wind in. De lucht klaart op. Helaas trekt de lucht na een uur varen weer helemaal dicht en het komt met bakken naar beneden. Als we aan het einde van de Blauwe Slenk zijn worden de golven steeds hoger. Dit is niet goed. Na een blik op de kaart en in de wetenschap dat we dichter bij zee steeds hogere golven krijgen besluiten we dat ook Terschelling met deze golven niet haalbaar is. Omdraaien en terug naar Harlingen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald! In Harlingen leggen we weer vast en vinden dat het goed is dat we het geprobeerd hebben.
Om half zes klopt de Fransman van de boot uit St Malo aan en vraagt of we een glas komen drinken. Onder het genot van een glaasje wijn en whisky van Bretagne, die Gerrit niet lekker vindt maar zegt dat hij prima is, praten we over onze en hun plannen. Uiteraard wisselen we ook allerlei zeilervaringen uit. Michel, laat ons zien wat de grib files voor de afgelopen middag waren. Op de grib files is duidelijk te zien dat er veel wind zou staan in de middag. Ik ben overtuigd van de waarde van de grib files en wil daar ook over beschikken. Morgen onze vriend Aad bellen die had daar een programmaatje voor. Bootmaaltijd en een paar afleveringen Dicte dan is ook deze dag ten einde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Low Land Lady

Zeilboot van 11,75m lang

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 37429

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 27 Augustus 2016

Zeilreis naar Noorwegen 2016

Landen bezocht: