24 en 2504 Den Helder – Harlingen - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 24 en 2504 Den Helder – Harlingen - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

24 en 2504 Den Helder – Harlingen

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

25 April 2016 | Nederland, Harlingen

2404 Den Helder
Lekker uitslapen, dat was nodig. We moeten erg afkicken van alle drukte. Windguru is weer veranderd. Het weer is erg instabiel. Gerrit zoekt alle vaaropties uit. Den Helder - Vlieland, Den Helder - Harlingen, Vlieland - Borkum, Vlieland - Norderney, Vlieland – Helgoland. Het is allemaal lastig en heel lange dagen. In de zomer is dat geen probleem maar met deze kou zitten we daar niet op te wachten. We komen tot de conclusie dat de beste keuze het volgende is. Den Helder – Harlingen, daarna binnendoor tot Leeuwarden. Daarna van Leeuwarden naar Groningen of Delfzijl. Vanuit Delfzijl gaan we dan opnieuw bekijken wat handig is.
Om half 2 maken we schoonschip en besluiten naar het museum te gaan. De wind is koud en we zetten op de kade onze capuchons op. We lopen vast op een hek. We kunnen wel naar buiten maar daarna niet meer naar binnen omdat er geen havenmeester is. Dat was een kort wandelingetje. Morgen beter.
Op de boot kijkt Gerrit weer op Windguru. Het weer is dusdanig aan het verslechteren dat we niet naar Harlingen kunnen. Binnendoor is dan geen optie meer. Gerrit gaat uitrekenen of het mogelijk is om in 1 keer van Den Helder naar Helgoland te varen. Het moet dan wel wat warmer zijn dan nu!

2504 Den Helder - Harlingen
Samen met een boot uit St. Malo vertrekken we uit Den Helder. Er staat behoorlijk veel wind, kracht 5 á 6. Op de genua met de motor bij gaat het als een speer. Bij Harlingen bekijk ik nogmaals de windvoorspelling via Windguru. In de middag staat er nog steeds heel veel wind ook al lijkt dat nu mee te vallen. We besluiten Harlingen in te gaan. Kunnen we door naar Leeuwarden en dan binnendoor naar het Lauwersmeer en eventueel via Groningen naar Delfzijl. Ik bel de Dokkumer Nieuwe Zeilen voor de waterstand op het Dokkumer Ee. De spuisluiswachter is een jonge man die het niet precies weet. Hij belt een meer ervaren sluismeester en belt na 5 minuten terug. Het is een verlaagd peil op de Dokkumer Ee we kunnen niet binnendoor. Harlingen wordt het dus. In Harlingen roep ik via de marifoon de havendienst op om een openingetje van de bruggen te vragen. Het jacht uit St. Malo is blij met ons want ze hadden geen idee wat ze moesten doen. Ze nodigen ons uit voor een borreltje.
Als we de bruggen door zijn zie ik dat ze achter ons op dubbel rood gaan, dat is vreemd, het is nog geen lunchtijd. ’s-Middags krijgen we een dikke hagelbui met heel veel wind over ons heen. We zijn blij dat we de keuze voor Harlingen hebben gemaakt. ’s-Avonds twijfelen we daar toch weer aan omdat het weer ineens erg opknapt. Op windguru zien we dat in de avond inderdaad de wind helemaal in is gekakt. Het weer en de weersvoorspelling verandert op dit moment met het uur.
Eerst maar eens naar de havenmeester. Bij de havenmeester komen we erachter dat er geen diesel meer te krijgen is in de haven. De havenmeester heeft een “dieselfiets”. Gerrit vindt dat te veel werk, we hebben volgens hem te veel diesel nodig. De havenmeester vertelt de andere optie, we kunnen diesel tanken als we de sluis doorgaan en de eerste brug van het Haringxmakanaal. We besluiten dat dan maar morgen te doen. Als we de havenmeester vertellen dat we ook niet over de Dokkumer Ee kunnen vanwege de waterstand vertelt hij dat dat toch niet kan omdat er een brug in Leeuwarden tot half mei in reparatie is en dus niet draait. Mooi geregeld, sluizen Kornwerderzand dicht en de brug bij Leeuwarden dicht. Harlingen ligt dan heel erg geïsoleerd.
Weer terug bij de boot proberen we de Fransen te spreken maar die zijn niet aan boord.
Gerrit rekent alle opties weer door. We moeten eerst naar Vlieland omdat in 1 keer van Harlingen naar Borkum niet haalbaar is. Het lijkt dat er morgen middag wat minder wind staat. We besluiten om 11 uur door de bruggen en de sluis te gaan om te tanken en dan Vlieland te halen.