10 en 1108 Hoorn – Volendam - Reisverslag uit Volendam, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 10 en 1108 Hoorn – Volendam - Reisverslag uit Volendam, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

10 en 1108 Hoorn – Volendam

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

10 Augustus 2016 | Nederland, Volendam

Het vaarwater langs de Noord Hollandse kust is vrij ondiep ca 2,5 meter. Dat zou voor ons diep genoeg moeten zijn om te varen ware het niet dat er inmiddels overal gigantische bossen waterplanten groeien. We pakken zo veel waterplanten op dat we steeds meer snelheid kwijt raken. Vanwege de waterplanten moeten we veel verder uit de kust gaan varen. Om de waterplanten kwijt te raken die aan het roer en de schroef hangen varen we rondjes en hard voor en achteruit. Het wil helaas niet helemaal lukken om alles kwijt te raken.
In Volendam kiezen we ervoor om in de stadhaven te gaan liggen omdat dat veel leuker is dan de marina die buiten de stad ligt. Het moeten langszij een ander zeilschip. Het is vrij rustig in de stadshaven, we hebben hier wel eens 5 of 6 dik gelegen. We liggen nog geen 10 minuten als Danique op de motor aan komt rijden. Vandaag heb ik weer eens een keer mijn twee kuikentjes onder mijn veren, dat is lang geleden. Uiteraard hebben we van de paling en andere visjes van de Volendammer viswinkels genoten. E+R+Z gaan weer op Pokomon jacht, E+Z moeten nu eenmaal bewegen anders worden ze onrustig.
Elco en Zoë horen mijn verhaal over het jongetje dat ik door het luikje heb laten zakken en denken dat Zoë er niet doorheen past. Ik denk van wel. Even later laat Elco Zoë door het keukenluikje zakken en dan blijkt dat het makkelijk gaat. Zoë vond het wel een beetje eng.
We moeten een beetje improviseren met beddengoed en slaapplaatsen maar uiteindelijk vindt iedereen zijn plekje
In de nacht begint het te regenen en hard te waaien zoals al voorspeld was. Alle ramen en luiken moeten dicht omdat de wind de regen naar binnen waait.

1108 Volendam
De voorspelling voor vandaag is slecht, heel veel regen en wind. We liggen met de kuip pal in de wind en dat is met 3 rokende opstappers erg lastig. De buren willen vertrekken als de regen en de wind een beetje minder zijn. Om een uur of 11 klaart het iets op en is het even droog. De buren vertrekken en wij draaien de boot om en gaan aan de kant liggen. Het dekzeil dat we bijna nooit gebruiken wordt uit de bakskist gehaald en onder de giek gespannen. Zo, de rokers kunnen nu tenminste droog een peukje doen. Als het rond een uur of 3 een klein beetje droger lijkt te zijn vertrekt Danique. Ik maak me wel een beetje zorgen om haar. Regen en wind en een motor die af en toe hapert…. Gelukkig komt ze veilig in Hoofddorp aan.
Het is goed dat we het zeil hebben gespannen want op enkele kleine momenten na blijft het de hele dag plenzen. Wat een dag, dat is de eerste en enige dag op een reis van 4 maanden dat dit ons overkomt. We realiseren ons weer dat we zo ongelooflijk veel geluk hebben gehad met het weer.