0908 Enkhuizen - Hoorn - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 0908 Enkhuizen - Hoorn - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

0908 Enkhuizen - Hoorn

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

09 Augustus 2016 | Nederland, Hoorn

Vandaag komen Elco, Rachelle en Zoë met de trein naar Enkhuizen. Voor Zoë is de trein een belevenis want ze gaat nooit met het OV. Zoë vindt het erg spannend om naar de boot te gaan omdat ze geen herinneringen heeft aan de eerste keer dat ze aan boord was omdat ze toen nog geen jaar oud was. Voor het mooie waait het vandaag een beetje te hard maar omdat we graag met E+R+Z een plannetje voor meerdere dagen willen uitvoeren en dan weer op een OV locatie willen eindigen is het beter om toch te gaan varen.
Aanleggen bij de sluis aan een hoge wal is zoals gebruikelijk lastig, wat het nog lastiger maakt is het feit dat de boldertjes op de kant te weinig bolling hebben zodat je lijn eraf schiet als er spanning op staat. Het gebeurt mij als we zelf aanleggen en het gebeurt Gerrit als hij een ander helpt aanleggen. Met de sterke wind van opzij ligt je boot dan gelijk 2 meter van de kant. Doordat het zo hard waait moeten we naar elkaar schreeuwen om verstaanbaar te zijn. Zoë schrikt van het geschreeuw naar elkaar.
Sluis door gaat beter dan aanleggen voor de sluis en via de vaargeul varen we met tegenwind naar Hoorn, de parel van het Markermeer. In de haven zien we overal grote hopen waterplanten op de steiger liggen. De haven dreigt vol te groeien met deze planten. Schoner water en een beter milieu heeft ook zo zijn nadelen.
Zoë is van de wandelingetjes het dorpje in. Ze heeft geluk, het is kermis in Hoorn en ze is gek op alles wat snel en hoog gaat. E+R+Z gaan in een paar attracties en Gerrit en ik houden dat voor gezien. Omdat het veel te laat wordt om nog aan boord te eten wordt het een Febo maaltijd. Dat is eigenlijk mijn eer te na. E+R+Z blijven nog even op de kermis en proberen nog een paar attracties uit en gaan ondertussen ook nog op “Pokomon” jacht. Om de jongeren uit hun kamertjes en vanachter de pc te krijgen is er een spel bedacht. Er worden overal ter wereld een soort poppetjes en andere dingen zoals eieren virtueel gedropt. Met een smartphone kun je die dingen “vangen” en daarvoor punten krijgen. Als je b.v. een ei vangt krijg je de punten als je eerst 2 km loopt. Het programma kan onderscheid maken tussen autorijden, fietsen en lopen. Goed initiatief om de jeugd weer in beweging te krijgen.
Eenmaal aan boord, na een lekkere douche, valt Zoë makkelijk in slaap, daarin is ze duidelijk anders dan Esmé die heeft daar nog wel eens moeite mee.