2106 Haugesund – Finnasandbukta - Reisverslag uit Mosterøya, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2106 Haugesund – Finnasandbukta - Reisverslag uit Mosterøya, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2106 Haugesund – Finnasandbukta

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

21 Juni 2016 | Noorwegen, Mosterøya

Het regent. Dat zijn we niet gewend! Vanwege de regen moet het hele zeilpak aan. Wel grappig dat we op de heenweg donker en bewolkt weer hadden en nu we terug varen hebben we weer niet zulk goed weer. Door de regen koel ik erg af en moet ik zelfs mijn thermo ondergoed aan gaan trekken.
De sund uitvaren kost bijna even veel tijd als het oversteken van de zee arm daarna. We zien de pontjes af en aan varen over het Boknafjorden. De eilanden zijn hier een stuk minder hoog en steil dan we eerder gezien hebben. De omgeving van Stavanger staat bekent om zijn agricultuur. We zien daar nu het begin van. We doen weer een poging om te zeilen maar na een kwartier geven we het maar weer op. Doordat het weer verbetert valt de wind geheel weg.
Op het eiland Klosteroy staat een middeleeuws klooster dat we graag willen bezoeken. Nederlanders die we in Haugesund ontmoet hebben vertelden dat je op een kop van een kade kunt liggen en dat daar voldoende diep water is. We hadden op het kaartje gezien dat er alleen plekken met 2 en 2,5 meter water waren. Als we het Mastrfjord invaren is het inmiddels al weer helemaal opgeklaard en zonnig. We zijn lekker vroeg en de plek op de kop van de kade is nog vrij. Shit wel weer die stomme autobanden! Als we liggen moeten we eerst uitkleden want we smelten helemaal weg in onze volledige bepakking.
Een rondje over de kade levert een lang elektra snoer op. Er is er maar 1 dus die sluiten we maar snel aan voordat er andere boten komen. Als we aan onze lunch bezig zijn komt er een grote motorboot binnen. We zijn blij dat we vroeg waren en al op de kop liggen nu kan de motorboot alleen nog aan de zijkant liggen waar het voor ons niet diep genoeg is. Gerrit gaat snel voor de ligplaats en de elektriciteit betalen zodat er niet gezegd kan worden dat we het snoer af moeten geven omdat er een ander voor betaald heeft.
De wandeling naar het klooster loopt langs een meer en een weiland waar schapen grazen. Lekker wandelingetje! Het klooster ziet er aan de buitenkant authentiek uit. Helaas is er binnen niets bewaard gebleven dat ouder is dan 1900. We vinden € 9,- wel veel geld voor een tentoonstelling van niets. De dame die ons het kaartje verkoopt vertelt dat we voor half geld in Stavanger naar een aantal musea kunnen. Maar kijken of het daarvan komt.
Op de terugweg van het klooster besluiten we ook nog naar het dorpje bij de vuurtoren te lopen. De vuurtoren zien we wel maar een dorpje met een café is er helemaal niet. Langs het fort en over de heuvel waar het fort op staat lopen we weer terug naar de hoofdweg. Na 2,5 uur lopen zijn we weer bij onze Low Land Lady waar we lezend en puzzelend van de zon en het uitzicht genieten.