2206 Finnasandbukta – Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2206 Finnasandbukta – Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2206 Finnasandbukta – Stavanger

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

22 Juni 2016 | Noorwegen, Stavanger

Het is weer prachtig weer en nauwelijks wind. We laten de stootwillen en lijnen maar gewoon op de boot liggen want van zeilen komt het zoals gewoonlijk weer niet. We zien in het Mastrafjorden veel piepkleine privé haventjes die door de eigenaren van het stukje land zelf aangelegd zijn.
Er zijn een paar plekken waar we toch wel even goed uit moeten kijken voor onderwater rotsen. Ik moet weer aan Finland denken. De hele dag trappetje op trappetje af om op de kaart en plotter te kijken waar de volgende boei ligt en waar het diepe water zich bevindt. Dat is het hier gelukkig veel gemakkelijker.
Op de voorgrond zien we veel lagere eilanden en in de verte zien we de hoge bergen van het Hardangerfjord. Op de toppen zien we nu geen sneeuw meer liggen. Waarschijnlijk is er nu alleen nog maar sneeuw op de gletsjers. Op het Amᴓyfjorden merken we dat we weer in de bewoonde wereld komen. Bootjes varen af en aan.
We hebben besloten om in Stavanger in een haven aan de buitenkant te gaan liggen. De stadshaven ligt wel heel erg in het Centrum en we zijn bang voor het lawaai. In de Bᴓrevigåhaven vinden we een heerlijk plekje met drijvende steigers en vingerpiertjes. Daar houden we het wel een paar dagen uit. Ik probeer te betalen met mijn bankpas en met de creditkaart. Helaas neemt de machine geen van twee. Omdat ik niet kan betalen schrijf ik een briefje in het Engels dat we geprobeerd hebben te betalen maar dat het niet lukt. Of ze aub willen aankloppen zodat we kunnen betalen. Als er niemand langs komt dan hebben we geluk, denken we maar.
Stavanger ziet er erg leuk uit! Veel leuker dan we gedacht hadden. Omdat we voor half geld naar het museum kunnen en we wel wat meer over olie willen weten gaan we naar het naast de haven gelegen Norsk Oljemuseum. De dame achter de kassa vertelt ons dat het kaartje van het klooster 48 uur geldig is. Mooi dan kunnen we morgen ook voor half geld naar het Archeologisch museum.
Het Oljemuseum is informatief en heeft een leuke animatiefilm in 3d over het ontstaan van de wereld en ook het ontstaan van olie en gas. Na het bezoek aan het museum lopen we verder de oude stad in. Prachtige straatjes met heel veel oude houten huizen. Als we bij de stadshaven aankomen zijn we zo blij dat we daar niet voor gekozen hebben! Er is een tribune gebouwd met hekken erom heen. Binnen de tribune wordt beach volleybal gespeeld. Het is op het plein een en al herrie.
Door de smalle autovrije straatjes lopen we terug naar de boot terwijl we opzoek zijn naar een supermarkt. We besluiten het uiteindelijk maar te vragen. Er is een kleine maar goed gesorteerde Bon Pri heel dicht bij onze haven, super.
Ik kook met de Jacobsschelpen een soort Indische curry. Omdat ik niets anders heb moet is een curry gebruiken met melkzuur. Uitproberen maar. Ik ben benieuwd wat ik daar morgen van merk.
Om 8 uur is het weer onze gebruikelijke film tijd. We kijken de hele verzameling films waar Marlene Dietrich in gespeeld heeft. In de eerste films speelden de acteurs nog echt zoals je op toneel speelt. De volgende versie is al beter qua acteren maar toen hadden ze nog niet helemaal door dat je het hele verhaal in beelden kan vertellen. Er rollen dan stukken tekst tussendoor of er vertelt iemand een deel van het verhaal. In de latere films wordt het acteerwerk steeds beter en wordt ook het verhaal steeds meer in de beelden verteld. Erg amusant om te zien. Wat roken ze veel in oude films en wat zijn we gewend aan kleurenfilms.