2306 Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2306 Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2306 Stavanger

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

23 Juni 2016 | Noorwegen, Stavanger

Ontbijten en dan op naar een Starbucks want we hebben bij de boot geen internet. Op weg naar de Starbucks beginnen mijn buik en darmen te rommelen. Gelukkig bereik ik het openbare toilet nog net op tijd. Een zeer kleine hoeveelheid melkzuur kan dus ook niet meer. Dan moet ik vanaf nu echt heel goed opletten.
De St. Svithun Kathedrale is het bezoeken waard en we troffen het dat er net een orgelconcert was. De kerk is van 1125 en heeft een prachtige uit hout gesneden preekstoel en houten ornamenten.
Achter de kerk ligt een meertje met een fontein. Prachtig zo midden in de stad. Dit meer stond hel lang gelden in verbinding met de zee. Omdat het land langzaam steeds hoger komt te liggen t.o.v. het zee peil is het meer afgesneden van de zee. De waterval die vroeger van het meer naar zee liep is inmiddels een drukke verkeersader.
Achter het meer vinden we het treinstation en als we de bordjes toeristinformatie volgen komen we niet waar we terecht willen komen namelijk bij de toeristinformatie. Het blijkt dat de toeristinformatie naast de kerk is. Dan gaan we daar maar op de terugweg langs.
We hebben moeite om het archeologisch museum te vinden omdat we ergens een verkeerd weggetje ingeslagen zijn. Het museum is leuk maar eigenlijk hebben we in Ierland betere musea gezien over alles wat er opgegraven is. Het interessantste vind ik de grote runnen stenen en twee bronzen horens. Als je op een knopje drukt en onder een koepel gaat staan dan hoor je het geluid, een soort muziekstuk gespeeld op die horens.
Op de terugweg komen we weer langs die zogenaamde toeristeninformatie maar nu herken ik het soort winkel. In Kristiaansand zag de toeristinformatie er ook als zo’n winkel uit, een soort ANWB winkel. Het meisje kan ons vertellen waar de bus vanuit het vliegveld aankomt en ook dat er vanuit Tananger elk half uur een bus naar het vliegveld gaat. Mooi. Over een week kunnen we onze boot dus in Tananger achter laten.
We lopen langs de centrum haven, waar het nog steeds een drukte van belang is en waar 2 grote cruiseschepen liggen, terug naar onze haven en boot. Onderweg kopen we nogmaals King Crab. De vishandelaar verteld me dat er op de verse garnalen die hij verkoopt geen conserveringsmiddelen zitten. Helaas is hij uitverkocht. Morgen misschien nogmaals proberen en dan kijken of mijn mond weer kapot gaat. Mijn mond is inmiddels al weer een paar dagen genezen, het gat is weer dicht.
Omdat ik vannacht niet in slaap kon komen, omdat ik me druk maakte over de toespraakjes van 3F ben ik daar vandaag mee begonnen, alhoewel ik er weinig zin in heb.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Low Land Lady

Zeilboot van 11,75m lang

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 37421

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 27 Augustus 2016

Zeilreis naar Noorwegen 2016

Landen bezocht: