09 en 1005 Esbjerg - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 09 en 1005 Esbjerg - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

09 en 1005 Esbjerg

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

10 Mei 2016 | Denemarken, Esbjerg

0905 Esbjerg
We zijn vroeg op omdat we op de kant moeten douchen en om 7.30 uur bij het bedrijf moeten zijn dat naar onze walstroomoplader kan kijken. De douche kost 10 DKK en is ijzig koud, de warm water installatie staat kennelijk nog niet aan. Brrr, wat haat ik dit. Dat is de reden dat ik bij voorkeur aan boord douche.
Gerrit gaat op weg naar het ziekenhuis. Hij heeft een verstopte talgklier. Op zijn rug zit een ontsteking die vuurrood is en ca 8 cm doorsnee meet. Uiteindelijk kost hem dat tot ca 14.00 uur. Hij moet 3 kwartier lopen heen en weer terug, heel lang wachten en uiteindelijk een kleine ingreep van 1cm breed en 1cm diep ondergaan. Hij hoeft niets te betalen en krijgt een zakje met verbandmiddelen mee.
Ik loop naar het scheepselectronica bedrijf en vertel wat er aan de hand is. Binnen een half uur komt er een monteur naar de boot. Het is een veel te dikke man die moeite heeft aan boord te klimmen. We liggen namelijk met de achterkant aan palen en met de neus aan de steiger.
De man demonteert de oplader en neemt hem mee naar kantoor. Na een uur komt hij weer terug met de mededeling dat de oplader waarschijnlijk meer dan 400 V gekregen heeft en daardoor opgeblazen/ verbrand is. Dat betekend een nieuwe walstroomoplader, dat kon er ook nog wel bij. Hopelijk betaalt de verzekering mee. We hebben in Nederland een keer gevraagd hoeveel een nieuwe oplader kost. Dat was toen een bedrag van meer dan € 2.000,-. Ik vraag aan de monteur wat een oplader ongeveer zal kosten en het verbaast me zeer dat hij DKK 2000 als richtlijn geeft, dat is veel goedkoper dan in Nederland. Ik verzoek hem een nieuwe oplader te bestellen die 1 maat groter/sneller is dan de oude. Ik hoop dat we dan in Colijnsplaat de boot niet meer constant aan de walstroom hoeven te leggen. De oude kon de accu’s namelijk niet snel genoeg opladen en daardoor moest de boot altijd aan de walstroom liggen en dat veroorzaakte de elektrolyse waar we zo veel problemen mee gehad hebben in het voorjaar. De nieuwe oplader komt morgen met een pakketbezorger bij hun binnen. Ze kunnen niet zeggen hoe laat dat zal zijn. Vandaag komen we niet meer weg en waarschijnlijk morgen ook niet. Gelukkig is de weersvoorspelling voor de komende dagen goed.
De rest van de dag kunnen we luieren, lezen, puzzelen en dvd kijken.

1005 Esbjerg
De monteur komt om half 1 de oplader instaleren en zodra hij aangesloten is hoor ik dat de koelkast weer opstart. Mooi, alles doet het weer. Op het kantoor ga ik via internet de rekening betalen en een mail met de factuur plus het rapport naar Kuiper verzekeringen sturen. De oplader incl. arbeidsloon kost uiteindelijk bijna € 500,-. We hopen dat de verzekering de helft vergoedt. Soms hebben we geluk bij een ongeluk. We vinden het wel een beetje raar dat er in Nederland € 2000,- en in Denemarken
€ 500,- voor hetzelfde betaald moet worden. Hoe kan dit? Een paar dagen later zoek ik op internet bij Jos Boone de prijs op van opladers. Ook in Nederland is de prijs van dit soort apparaten in de afgelopen jaren flink gedaald. De prijs is vergelijkbaar met wat we nu in Denemarken betaald hebben.
Het valt ons op dat verenigingshavens in een grote stad de gemoedelijkheid kunnen hebben van een dorp. Iedereen kent elkaar, drinkt met elkaar een biertje op de steiger en er wordt weinig aandacht besteed aan veiligheidsvoorzieningen, dat is kennelijk niet nodig.