2304 Amsterdam – Den Helder - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2304 Amsterdam – Den Helder - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2304 Amsterdam – Den Helder

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

23 April 2016 | Nederland, Den Helder

Bij opstaan horen we van de buren dat de Schellingwoudebrug niet draait. We hadden vanwege de windrichting N en de sterke wind 5 á 6 al besloten om de staande mast route door Noord-Holland te nemen. Geen probleem voor ons dus. Het is koud, 7 graden, maar meestal met een zonnetje.
Half 9 opstaan, 9 uur weg, ontbijten terwijl we varen. De Zaan op, bij de sluis horen we een leuke uitspraak van de sluiswachter; “we komen u zo ophalen”. We varen langs 1 van de mooiste plekjes van Nederland, De Zaanse Schans. Het is nog vroeg maar er lopen al veel toeristen rond de molens.
Omdat we het enige schip zijn dat door de bruggen wil draaien de bruggen heel vlot en we hebben ook bij de spoorbruggen veel geluk. In en na Alkmaar zijn veel bruggen die vanuit 1 bedieningscentrum bedient worden. Nadat ik vertelde over de marifoon dat Den Helder onze eindbestemming was kregen we direct bij alle bruggen rood/groen. Dat scheelt veel keer, trappetje op trappetje af, om naar de marifoon te lopen en een openingetje te vragen.
Halverwege Alkmaar en Den Helder gaan we over op een ander bedieningscentrum. Ik vertel onze bestemming en hoop dat ook deze brugwachter elke brug rood/groen zal geven. Nee mevrouw, gewoon elke brug oproepen. Op een gegeven moment roep in St Maartensvlotbrug op en krijg als antwoord; “Hier Sint Maarten, we gaan zo voor u draaien”. Bij St Maarten hebben we toch andere gedachten dan een hagelbui.
Omdat het de komende dagen hard gaat waaien zoek ik tijdens het varen uit hoeveel mijl het is naar Harlingen en hoe het tij staat als we in Den Helder aankomen. Wat tij betreft zouden we gelijk door kunnen. Wat tijdstip en vermoeidheid betreft niet. Het is ca 5 uur varen vanaf Den Helder en als we in Den Helder aankomen hebben we er al zo’n 10 uur opzitten. Te vermoeiend en dan ook nog in donker in Harlingen aankomen, niet doen dus.
We komen met laagwater uit de sluis in Den Helder. Als Zeeland vaarders zijn we gewend aan een verval van 2,5 meter. We verbazen ons er weer over dat er in Den Helder maar een verschil van 1,5 meter is. De haven van Den Helder is nog helemaal leeg we hebben het voor het uitkiezen. We liggen dichtbij de Dieselpomp die helaas gesloten is. Den Helder is nog niet aan het seizoen begonnen. Omdat er geen sanitair of douches zijn hoeven we niet te betalen.
Op Windguru zien we dat we maandag in de ochtend weer verder zouden kunnen als de windvoorspelling zo blijft. We besluiten een nachtje uit te slapen en morgen te blijven liggen.