2605 Kristiansand – Mandal - Reisverslag uit Mandal, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2605 Kristiansand – Mandal - Reisverslag uit Mandal, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2605 Kristiansand – Mandal

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

26 Mei 2016 | Noorwegen, Mandal

De wekker gaat om 7.30 zodat we met een ontbijt in onze magen om 9 uur kunnen vertrekken. We hebben de route zo veel mogelijk buiten de rotseilanden om uitgezet. Omdat de stekker weer eens uit de wind is getrokken is er vandaag te weinig wind om te zeilen. Om 45 mijl op 1 dag te doen moet je een beetje opschieten.
De Noren zijn erg zuinig met boeien en vuurtorens. Alleen als het echt nodig is staat er 1. In Finland was de strook eilanden tussen het vaste land en de open zee veel breder. In Finland moet je wel tussen alle eilanden door. We kiezen voor de zeekant omdat we alle rotsen toch wel weer een beetje eng vinden.
Als we al tegen 1 uur Mandal in zicht krijgen vermoed ik dat Gerrit zich in de afstand vergist heeft. De laatste 2 kaarten hebben een 50% kleinere schaal dan de eerste 2 kaarten. Ik kijk snel in het havenboek of er op nog 1,5 uur varen een andere goede haven is. Dat is niet het geval. Er is alleen een ligplaats met een steiger op een vuurtoreneiland met 3 huizen, daar is niets aan. Dan toch maar naar Mandal zoals het plan was. Het maakt niets uit, een uurtje door een nieuwe plaatsje lopen is ook leuk.
Mandal moet je aanlopen over een strikt aangegeven lijn vlak langs een mooi zandstrand. In Mandal zijn de steigers prima en we liggen heel beschut en dicht bij de douche en het toilet. Omdat het nog geen seizoen is kost de ligplaats € 11,-. Als we hier op de terugweg aanmeren dan kost het € 25,-. Tot nu toe zijn de prijzen van de havens erg meegevallen of ze zijn volgens verwachting. Ha eindelijk goed internet, de verhaaltjes van de afgelopen dagen die ik in Word bij hou kunnen weer op de site.
Als we net liggen worden we aangesproken door een Noors-Nederlands echtpaar. Ze wonen in Mandal en hebben een boot. Ze vroegen of we vanaf Kristiansand binnendoor gekomen waren. Toen ik zei dat we niet onder de brug door konden vroeg hij of we hoger waren dan 19 meter. Hoezo 19 meter, de brug is toch 6,5 meter, nee 19 oh. Ze vertelden dat het erg mooi is tussen de eilandjes. Als ik later op de kaart kijk zie ik naast de brug inderdaad (19) staan. Iets verderop staat in rood 6,5. Tussen haakjes is dus de hoogte van de brug en 6,5 is de diepgang van het water. Jammer dat we dat niet goed hadden begrepen. Ik denk dat we eerst nog een beetje aan Noorwegen moeten wennen voordat we ons aan smalle doorgangen wagen.
Mandal is een aardig stadje met een leuk centrum met traditionele huizen. Na een bezoekje aan de supermarkt en een schepijsje gaan we naar de boot. Bootmaaltje, biertje, wijntje, lekker kletsen en genieten van de zon.