1307 Egersund - Reisverslag uit Egersund, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 1307 Egersund - Reisverslag uit Egersund, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

1307 Egersund

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

13 Juli 2016 | Noorwegen, Egersund

Het regent als we wakker worden. We merken op dat we nu slechter weer hebben dan op de heenweg. Er moet maar snel een nieuw Scandinavian high ontstaan dan hebben we tenminste weer mooier weer. Om 7.45 uur belt Gerrit de reparateur. Na de uitleg wat er aan de hand is belooft hij om 11 uur te komen. Ik ga de was doen en spullen kopen om in de snelkookpan hachee te maken. Ik heb nog 2 blikjes rode kool dus dat komt mooi uit.
Om 11 uur belt de reparateur dat zijn klus helaas uitloopt en dat hij vanavond komt, ook goed. We draaien de boot omdat de wind vanuit de sund op de achterkant van de boot klotst. A+H hebben anders een slapeloze nacht. We zagen gisteren allerlei boten dwars in de boxen belanden. Als we naar de andere kant van de steiger varen en bijna in de box zijn voel ik dat we weggezet worden. Ik roep naar Gerrit dat we weggezet worden door de stroom en hij geeft direct een dot gas. We tikken daardoor met de neus de steiger aan maar liggen in ieder geval niet dwars in de box. Dat is een stiekem stroompje van die rivier die dwars de haven binnenloopt. Als de dag verstrijkt draait de wind 180 graden en staat hij alsnog op de kont van de boot. We liggen nu een beetje meer naar binnen en de klots klots valt daardoor erg mee.
In de dagen dat we in Egersund aan deze kant van de steiger liggen botsen er 2 keer boten tegen ons aan omdat deze schippers ook niet door hebben dat er een sterke dwars stroom staat.
Tegen 5-en komen de monteur en A+H bijna gelijk bij de boot aan. De monteur gaat aan het werk met de GPS/plotter en wij praten bij met A+H. Ze hebben zo hun eigen avonturen beleeft op weg naar Noorwegen. Omdat zij een ophaalbare kiel hebben kunnen ze over de Waddenzee van Terschelling naar Borkum en van Borkum naar Norderney. Aan de Duitse en Deense westkust hebben ze ook meer havens om uit te kiezen dan wij.
De monteur installeert ondertussen de GPS en de transformer die we vanuit Amsterdam meegenomen hebben. De jongeman is nog niet zo ervaren en maakt eerst de fout om alleen de plotter te verbinden. Het systeem blijft dan nog steeds de hele tijd piepen omdat de stuurautomaat geen fix heeft. Na nog een halfuurtje prutsen werkt het hele systeem weer naar behoren. Dat is fijn voor de oversteek naar Denemarken.
Met A+H heerlijk hachee uit de snelkookpan gegeten, wandelingetje door het dorpje en de hele avond bij gekletst.