0505 Helgoland - Hörnum op Sylt - Reisverslag uit Hörnum, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 0505 Helgoland - Hörnum op Sylt - Reisverslag uit Hörnum, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

0505 Helgoland - Hörnum op Sylt

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

05 Mei 2016 | Duitsland, Hörnum

Vijf uur op en klokslag 6 uur afscheid nemen van de Franse mannen en op weg naar onze eerste nieuwe haven. Helaas staat er te weinig wind om te zeilen. Het is wel weer een prachtig heldere dag met alleen maar zonneschijn. Doordat het zo helder is, is het wel weer erg koud tot de zon kracht krijgt.
We komen tegen hoogwater aan bij het Holtknobsloch, die boei ligt op de plek waar we hem verwachten. Met de verrekijker speuren we de zee af. Geen 1e rode boei te bekennen. We varen op de koers waarop de boei zou moeten liggen het wad op. Geen boei te bekennen. Waar de eerste rode boei had moeten liggen ligt niets, Op het kompas en met behulp van de plotter maar weer langzaam verder varen, het is diep genoeg. Eindelijk zien we een rode boei. De boei ligt op de plek waar de 2e boei zou moeten liggen. Ok op naar de zichtbare rode boei. Ook de de 3e boei kunnen we wel gelijk zien liggen. We vinden het beiden helemaal niet leuk als we een onbekenden haven naderen en als dan blijkt dat de boeien niet betrouwbaar zijn. Wel fijn om een goede verrekijker te hebben!
Zonder problemen komen we in het diepere vaarwater en lopen de haven bij hoogwater binnen. We leggen de boot op een plek waar we een waterslang zien hangen. We hebben dringend water nodig. Op alle haspels staat, geen drinkwater. De havenmeester is er pas weer om 17.00 uur. We zien ook dat we aangelegd hebben op een plek met een rood bordje. Ik besluit naar boten aan de andere steiger te lopen en maar eens te gaan vragen. In mijn gebrekkige Duits vraag ik naar het drinkwater en de diepgang aan de kant waar wij liggen. Het water is gewoon drinkwater maar mag om een onduidelijke reden niet zo heten, dat zijn we wel vaker tegengekomen op onze reizen. Op de plek waar we liggen is het niet diep genoeg voor ons schip en hij adviseert ons om aan de middelste pier te gaan liggen.
Water tanken, tanks weer op druk brengen, weer los maken, ergens anders vastmaken, pfff. Als we eindelijk liggen en de stroom proberen aan te sluiten klapt er in de boot iets. Het stroomlampje gaat aan en direct weer uit. Gerrit steekt de stekker in een tweede contact en ik hoor weer iets en vervolgens ruik ik ook een speciale geur. Er is iets doorgebrand. Zoeken waar de lucht vandaag komt. Uiteindelijk denk ik dat de walstroomoplader het begeven heeft. Het luchtje komt daar vandaan en het lampje dat altijd op het apparaat brandt doet het niet meer. Het is vervelend maar we laten er in Esbjerg wel naar kijken. Afwachten wat een expert zal zeggen.
Als de havenmeester langs komt is hij verbaasd dat we stroom hebben. Hij zegt dat er op dat deel van de steiger problemen zijn met de stroomvoorziening. Zou het zo kunnen zijn dat dat onze oplader heeft opgeblazen. Morgen Kuiper verzekeringen maar eens bellen en Delta Yacht om advies vragen.
Lunch met echte Duitse zoute haringen. Gerrit maakt een plannetje voor de komende dagen en ik werk mijn verhaaltjes bij.