17 t.m. 2007 Kirkehamn - Mandal - Thyboron - Reisverslag uit Thyborøn, Denemarken van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 17 t.m. 2007 Kirkehamn - Mandal - Thyboron - Reisverslag uit Thyborøn, Denemarken van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

17 t.m. 2007 Kirkehamn - Mandal - Thyboron

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

20 Juli 2016 | Denemarken, Thyborøn

1707 Kirkehamn - Mandal
Het weer is vandaag van alles wat, bewolking, zon en af en toe een bui maar wel een goede wind om te zeilen. We vinden 40 mijl per dag toch best vermoeiend. We zouden liever wat kortere stukken varen maar dat lukt niet omdat er geen geschikte havens tussen zitten. Aan ankeren hebben we nog steeds een broertje dood.
In Mandal is het drukker dan op de heenweg maar we kunnen gewoon aan de steiger liggen en op de drijvende steigers verderop zijn ook nog verschillende plekken vrij. In Mandal hoop ik enkele wassen te kunnen draaien. Toch maar niet. Elke draai kost ca € 10,- dan wacht ik wel op Thyborᴓn, daar is het gratis. Boodschappen inslaan voor enkele dagen en gerechten verzinnen waar we 2x van kunnen eten omdat we ons klaar gaan maken voor de oversteek naar Denemarken. Dat betekent heel vroeg weg en op zee eten als het een beetje tegen zit.
Ik vind in Mandal een winkel waar ze “omplug” stekkers verkopen. Gerrit heeft onze stekker per ongeluk in Stavanger laten hangen. Een omplug stekker is een klein stukje snoer met aan een kant een twee polige stekker en aan de andere kant een “vrouwtje” voor een drie polige stekker. Zo dat is ook weer gefixt.

1807 Mandal
Omdat we morgen om 6 uur willen vertrekken hangen we een briefje met onze vertrektijd aan de zeereling. Op deze manier zorgen we ervoor dat mensen die aan onze boot aanleggen weten dat ze vroeg op moeten. Sommige mensen varen dan door omdat ze geen zin hebben om zo vroeg op te staan. Uiteindelijk krijgen we toch buren. Ze vinden het niet erg om vroeg op te moeten.
Ik koop voor de laatste keer van die heerlijke Noorse pel garnalen. Gerrit vind het te veel werk en heeft liever warm gerookte zalm. Ik geef de laatste Noorse kronen uit en het kleingeld stop ik in een liefdadigheids potje dat in de viswinkel staat. Zo daar zijn we mooi vanaf.
Gerrit en ik vinden Noorwegen prachtig maar hebben het op een gegeven moment wel weer gezien. Op naar Denemarken. Eens kijken of we zo veel voortgang kunnen maken dat we met kinders en kleinkinders in Nederland vakantie kunnen houden.

1907 Mandal - Thyboron
De buren maakten al 10 voor 6 los. Dat was een beetje vroeg, we waren nog niet klaar. Als we 6 uur zeggen dan is het ook 6 uur. Klokslag 6 uur varen we weg. Dag Noorwegen, bedankt voor de fijne tijd en het vooral prachtige weer. We houden in de gaten hoe lang we Noorwegen nog kunnen zien. Om 10 uur verklaren we uiteindelijk dat het land in zee verdwenen is. Doordat het prachtig weer is en heel helder en de Noorse kust zeer hoog is hebben we het land nog 4 uur kunnen zien.
Op de shippinglane wijken 2 schepen enkele graden voor ons uit zodat wij onze koers kunnen blijven volgen, toch aardig.
Op het stuk waar de zee nog zeer diep is zwemmen twee dolfijnen een poosje met ons mee. Jammer dat een foto maken niet gelukt is. Enkele uren later zien we 2 Jan van Genten vliegen. Die zijn een eind uit de buurt. Het zijn vast mannetjes die dit jaar geen nest hebben samen met een vrouwtje.
Als we op de hoogte van de kop van Denemarken komen begint het weer te betrekken, er komen wolken en de zon laat zich steeds minder vaak zien. Op de hoogte van Hantsholm belanden we in de mist. Land konden we toch al niet zien maar nu al helemaal niet. We zijn blij met een goed werkende GPS/ plotter. Er is voldoende zicht om een schip aan te zien komen en te ontwijken, de radar hoeft niet aan.
Voor de haveningang van Thyborᴓn varen twee baggerschepen. We zien de schepen eerder dan we de kust kunnen zien. In tegenstelling tot het zicht op Noorwegen, tot 4 uur na vertrek, zien we Denemarken pas 15 minuten voor we de havenmonding in varen. Uiteraard steekt de “havenzeehond” zijn hoofd weer boven water. Waarschijnlijk ligt hij hier altijd op weggegooide vis te wachten. In het jachthaven deel is het een stuk drukker dan op de heenweg. Er is nog plek vrij langs de kade. Langs de kade aanleggen is een stuk makkelijker dan in de boxen met palen. Wel stom van enkele boten om langs de kade te gaan liggen waar wel boxen zijn en zo met 3 boten de plek van 10 boten bezet te houden.
Fijn dat we hier weer zijn. Thyborᴓn is een haven met goede faciliteiten, wasmachine en droger, slager, viswinkel en goed gesorteerde supermarkt op loop afstand. Wat wil je nog meer?
We warmen het maaltje van gisteren op en de eerste was gaat de wasmachine in. We zijn moe van 83 mijl varen en gaan al vroeg ons mandje in.

2007 Thyboron
Het is warm en heel zonnig. Wassen en boodschappen doen. Eindelijk weer alcohol kunnen kopen in een gewone winkel tegen schappelijke prijzen. De Jameson is zelfs in de reclame en daardoor net zo duur als in Nederland. Er staan heel veel van die onbekende Deense bieren in de winkel. Gerrit besluit gewoon Heineken te nemen omdat we in Noorwegen al eens bier hebben gekocht dat niet zo lekker was. Hoe Hollands kun je zijn. Bij de slager wil ik een goede biefstuk bestellen. Gewoon vers van de koe in plaats van zo’n vacuüm geval in Noorwegen. De slager begreep pas wat ik wilde hebben toen ik het in het Noors zei, indrefilé. Dat is wel weer grappig. Dat lijkt op een taxi bestellen in Letland en dat dan in het Russisch moeten doen. Die taxi kwam toen goed en deze haasbiefstuk ook. Heerlijk mals en alle sappen blijven erin tijdens het bakken, mmmm.
In de supermarkt verkopen ze weer diepvries boontjes. In heel Noorwegen heb ik naar boontjes gezocht, vers of diepvries. Niet te krijgen. Ik heb alleen in Haugesund bij de Turkse winkels boontjes gezien, die waren al zo bruin aangeslagen dat ik ze niet gekocht heb. Wat zijn we toch verwend in Nederland met onze zeer grote keuze uit groentes. Probeer in Noorwegen maar eens taugé te vinden.
Omdat het vandaag erg heet is komt de zonne doek voor het eerst uit de zak. Ik zie dat de doek wel een wasbeurt kan gebruiken. Als onze lakens de droger in gaan hou ik de onderlakens achter om als zonnedoek te dienen zolang de echte zonnedoek in de wasmachine zit. Ik ben benieuwd hoe de doek zich houdt in de was want ik heb hem nog nooit gewassen en het is maar gewone gordijnstof. Met een beetje bleekwater en Persil op 60 graden en dan afwachten. De doek komt een stuk schoner uit de wasmachine en is gelukkig niet verwassen. Ik vervang de onderlakens weer door de doek en ben weer even blij dat ik die doek zo veel jaren geleden gemaakt heb.
Op de heenweg hebben we een week in Thyborᴓn gelegen en heeft Gerrit moeite gedaan om een slang te vinden die op de kraan past. Helaas lukte dat toen niet en moest hij telkens onze slang tegen de kraan houden en blijven vasthouden. De haven is nu gelukkig wel een slang rijk en dus is water tappen een stuk gemakkelijker. Wat ineens niet gemakkelijk is, is net internet. Op de heenweg hadden we een perfecte verbinding en nu moeten we helemaal naar het gebouw lopen om verbinding te krijgen. Raar hoor.
Onze telefoons doen het ineens ook niet meer. EU1000AAN naar de KPN werkt niet zoals behoren. Als we een landgrens over gaan dan is de bundel ineens helemaal weg. Beiden sms-en we opnieuw. Gerrits telefoon doet het weer en mijn telefoon is een ramp. Geen sms-berichten, Apps, weerbericht en of ING. Gerrit moest wel eerst de KPN bellen en boos worden voordat ze hem helpen om zijn telefoon weer aan de praat te krijgen. Ik heb daar geen zin in en laat het maar zo. Als ik terug ben in Nederland ga ik de rekening wel eens bekijken. Ik heb geen zin om voor iets te betalen wat ik niet krijg.
Het is een beetje de vraag of we morgen al verder kunnen. In de ochtend staat de wind nog erg zuidelijk en is het ca kracht 5. Dat is een beetje hard om tegenin te varen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Low Land Lady

Zeilboot van 11,75m lang

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 37370

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 27 Augustus 2016

Zeilreis naar Noorwegen 2016

Landen bezocht: