2806 Tau – Sandnes - Reisverslag uit Sandnes, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2806 Tau – Sandnes - Reisverslag uit Sandnes, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2806 Tau – Sandnes

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

28 Juni 2016 | Noorwegen, Sandnes

Het weer is goed er staat zelf zoveel wind dat we kunnen zeilen. Na een ontbijt met voor mij lactose vrije yoghurt vertrekken we. Eerst even diesel tanken en dan zeilen hijsen en met een steek naar het westen kunnen we daarna overstag om naar het zuiden te varen. Ze kunnen zowaar 1,5 uur zeilen! De wind valt weg en draait steeds meer naar het zuiden. We moteren langs Stavanger en draaien het Gandsfjorden in. Na het Hadangerfjord en het Lysfjord ben je bedorven en zie je weinig moois meer in dit fjord.
Sandnes gasthaven ligt helemaal aan het einde van het fjord en we moeten langs een kade afmeren. We zijn een beetje bang voor verkeerslawaai maar dat blijkt alles mee te vallen. Er is elektra en een goed en schoon toilet gebouw. Jammer genoeg is er geen internet. De haven kost maar € 10, voor elektra betaal je € 5,- extra.
We overwegen om de boot hier een week te laten liggen. Het is net zo onbeschermd tegen diefstal als in Stavanger maar het is hier veel goedkoper en het voelt beter om betaald te hebben voor je lig plek. Bij de winkel waar we moeten betalen informeren we of het mogelijk is om de boot er een week te laten liggen en dat is akkoord. We zoeken uit of we gemakkelijk met het OV naar het vliegveld kunnen en ook dat blijkt goed geregeld te zijn.
Op onze gebruikelijke wandeling zien we dat Sandnes grenzend aan de haven her ontwikkeld industrieel terrein is. Er staat geen enkel interessant gebouw of foto waardig object. Zelfs de putdeksels van de riolering zijn standaard. Tijdens de wandeling krijg is steeds meer pijn in mijn knieën, heupen en rug. Ik weet niet waar ik het zoeken moet van de pijn! Als we terug zijn aan boord van de boot kan ik nauwelijks de trap op en af. Ik moet voor mezelf bekennen dat het dus kennelijk niet de lactose in de melk is die me alle pijn bezorgd maar dat het iets anders in melk is. Ik besluit om weer met alle melkproducten, lactose vrij of houdend, te stoppen.
Om een uur of 6 arriveert er een auto die een muziekinstallatie uitlaadt en grote speakers neerzet. Terwijl we van ons diner aan boord genieten wordt er muziek gedraaid en beginnen er mensen te dansen. De muziek lijkt op een Jive maar ze dansen er iets anders op. Steeds meer mensen komen op de muziek af en het wordt uiteindelijk best druk met veel dansende mensen van jong tot oud. Erg amusant om te zien. Gerrit vraagt of ik zin heb om te dansen maar ik heb zo veel pijn dat ik dat niet op kan brengen.
Tegen P+C zeggen we dat we ook deze voorstelling speciaal voor hen “geboekt” hebben. Op een gegeven moment zijn we het wel zat om steeds dezelfde soort muziek te horen. De Noren gedragen zich zeer beschaafd en zijn zeer beslist niet dronken. Om 10 uur stopt de muziek en een half uur later is iedereen in alle rust vertrokken en hebben we de haven weer voor onszelf.
Windguru laat zien dat er morgen na 12 uur harde wind verwacht wordt en dat er donderdag en vrijdag veel wind en regen verwacht wordt. Het plan is nu om morgen naar Stavanger terug te varen en daar tot vrijdag te blijven. Als het weer het toelaat varen we vrijdag ochtend terug naar Sandnes en daarvandaan vertrekken P+C dan naar het vliegveld en terug naar Engeland. Wij vliegen pas zaterdag. Als het weer vrijdag erg tegenvalt dan gaan P+C vanaf Stavanger naar het vliegveld en dan zien wij wat we zaterdag doen, de boot in Stavanger laten of alsnog naar Sandnes varen.