0406 Norheimsund – Eidfjord - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 0406 Norheimsund – Eidfjord - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

0406 Norheimsund – Eidfjord

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

04 Juni 2016 | Noorwegen, Eidfjord

Het belooft vandaag een warme en windstille dag te worden. De wind die er is komt recht van voren en draait in de bochten met ons mee. We zien iemand tegen de wind in kruisen. Dat is voor de afstanden die wij willen afleggen geen optie, we zijn meer reizigers dan zeilers.
Omdat mijn vel gisteren een beetje te veel zon heeft gezien moet de zonblock 50 vandaag zijn werk doen. Petje op en een t-shirt met driekwart mouwen aan.
Het fjord blijkt veel breder dan we verwacht hadden. De bergen worden wel steeds hoger. Van gemiddeld 1000m zijn ze nu gemiddeld 1600 meter hoog. Wat het zo mooi maakt is de hoeveelheid bergen. Je ziet er altijd minstens 4 in lagen achter elkaar.
Als we een van de laatste bochten om gaan zien we ineens een brug. Staat niet op de kaart, ook niet op de detail kaarten. Gerrits eerste reactie, daar ga ik niet onderdoor als ik de hoogte niet weet. We besluiten door te varen en te kijken of er op de brug de hoogte staat aangegeven. Ik geef het nog niet op en zoem op de plotter in op de plek waar ik de brug verwacht door de kaart te vergelijken met de wegenkaart die we hebben. Op de plotter staat de brug wel, 55 meter hoog, geen probleem dus. Als we verder varen constateren we dat de schaal van de bergen t.o.v. de brug je de indruk geven dat de brug veel kleiner en lager is dan hij in werkelijkheid is.
Na de laatste bocht krijgen we het kleine plaatsje in zicht, nu de haven nog vinden. Met de verrekijker en de kaarten in onze handen ontdekken we uiteindelijk wat bedoeld is als haven. Het is zo klein en gevuld met alleen kleine motorboten, dat we er niet in durven te varen. Dan maar aan de hoge kade. Er is gelukkig 1 plekje met een trap. De kade is zo hoog dat we niet van de boot kunnen zonder trap. Als we liggen vraag ik bij 3 meisjes die op een drijvende steiger liggen te zonnen, of het gebruikelijk is dat jachten afmeren op de plek waar we liggen. Volgens hen wel.... We gaan met onze boot, op foto’s van allerlei Japanse toeristen waarschijnlijk de “hele wereld” over. Het uitzicht vanuit de kuip is schitterend! We kijken uit op een berg met sneeuw en we genieten van het geluid van 6 watervallen en de motoren die de weg door het Hardangerfjord kennelijk ook erg mooi vinden.
Het Hardangerfjord gaat aan het einde over in het Eidfjord en is het eindpunt van dit lange fjord dat 180 km diep het land in stroomt. Omdat we voldoende voor lopen op ons schema en we wel weer aan een dagje rust en verhaaltjes bijwerken toe zijn besluiten we op deze locatie een extra nachtje te blijven. Hollanders als we zijn, hier kost een nachtje 60 kronen € 6,- en in Norheimsund, de geplande extra nacht, kost 150 kronen. Om kwart over 4 denk ik aan boodschappen. Dan ben je op zaterdag in Noorwegen net een kwartier te laat. Op zondag is zeker alles dicht. Dat wordt improviseren met de verse en de blik dingen die nog aan boord zijn. Geen probleem, we verhongeren echt niet. Het is te warm om buiten te zitten. De thermometer geeft aan dat het 28 graden is. Na het eten verliest de zon snel aan kracht en genieten we tot een uur of 9 van het uitzicht. De zon draait precies mee met de hellingshoek van de berg en verdwijnt daardoor pas laat in de avond achter de bergen.
Helaas moet ik besluiten om toch weer paracetamol te gaan slikken omdat ik zonder die pillen toch te veel pijn in mijn lijf heb.

• 05 Juni 2016 - 19:58

A&H:

Wat een schitterende views!
    Jullie boffen met het weer, zoveel zon en warmte, alleen de wind, die doet niet wat je zou wensen. Hoe kort zijn de nachten inmiddels. En hoe is dat? Is het al nooit meer slapen?