16 en 1708 Amsterdam - Scheveningen – Zierikzee - Reisverslag uit Zierikzee, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 16 en 1708 Amsterdam - Scheveningen – Zierikzee - Reisverslag uit Zierikzee, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

16 en 1708 Amsterdam - Scheveningen – Zierikzee

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

17 Augustus 2016 | Nederland, Zierikzee

1608 Amsterdam - Scheveningen
Heerlijk weer voor een buitenommetje. Helaas een beetje weinig wind. De boten die een grote genaker op hebben staan komen zelfs niet voldoende vooruit. Op de motor richting Scheveningen. We zijn dan zoals altijd weer blij met de bouwvoorschriften in Nederland. We hebben duinen en af en toe bebouwing. In België staat de hele kust vol met gebouwen van een verdieping of 5 tot 7 hoog.
De bezoekerskom in Scheveningen ligt al bijna vierkant vol. We hebben geluk dat we nog een elektra punt kunnen pakken. De boot die een half uur later naast ons komt liggen heeft behoefte aan elektra maar er zijn geen punten meer vrij. Omdat we een koppelstuk hebben bied ik hun elektra aan via onze boot. Ze zijn daar erg blij mee omdat ze 2 dagen aan 1 stuk gezeild hebben zijn alle baterijen bijna leeg.
Het zonnescherm komt weer eens van pas want het is echt bakken in het kommetje. Sommige mensen in onze omgeving maken zich zorgen over het uitvaren morgen ochtend. Wij weten uit ervaring dat het zich meestal eenvoudig oplost. Iedereen die naar het zuiden wil moet ongeveer dezelfde tijd weg omdat ze het tij mee willen hebben als ze richting Oosterschelde willen. De boten die naar het noorden gaan kunnen hun vertrek wel spreiden omdat ze meer langs de kust varen. Er gaat op een gegeven moment van boot tot boot dat er om 7 uur morgen ochtend uitgevaren gaat worden. Prima, precies wat wij ook willen.

1708 Scheveningen - Zierikzee
Om half 7 zien we op allerlei boten mensen lopen die zich klaar maken om te vertrekken. Iedereen houdt zich m.a.w. aan de afspraak. Om 7 uur maken de eerste boten los en wurmen andere boten zich door de ontstane gaten. Zonder gestress en geschreeuw “lost de haven op.”
We moteren tot we voorbij de Eurogeul zijn. Tijdens de oversteek van de Eurogeul verbaast het ons dat de scheepvaart begeleiding ons niet oproept. We zitten op ramkoers met een kustvaarder en niemand geeft aanwijzingen. Uiteindelijk roep ik zelf maar op en krijg dan het advies om achterlangs te gaan. Dat hadden we zelf natuurlijk ook al begrepen. Als we om ons heen kijken zien we nog een boot die op ramkoers ligt met dat zelfde schip. Ook zij worden niet opgeroepen en doen uiteindelijk zelf een oproep. Ze krijgen ook het advies om achterlangs te gaan.
Na de Eurogeul zetten we de genua. Met tij mee gaan we 10 knopen over de grond en 7,5 knopen door het water naar het zuiden. Als we de koers richting Oosterschelde moeten verleggen kentert het tij en zodoende hebben we ook op de aanloop naar de Oosterschelde het tij weer mee.
In de sluis begint de boot die net als ons uit heeft moeten wijken voor de kustvaarder een gesprek. Ook zij vinden het heel raar dat ze niet al veel eerder opgeroepen werden om hun koers een paar graden te verleggen zodat de passage zonder veel uitwijken gemaakt had kunnen worden. We houden het er maar op dat er een nieuweling op de radarpost zat en dat heel druk was met overstekende zeilboten.
Na een prachtige zeiltocht komen we weer in het ons vertrouwde Zierikzee. Traditioneel eindigen we elke (vakantie of grote) reis hier. Even van een van de mooiste stadjes van Nederland genieten en ons weer eens bewust zijn dat we in een prachtig land leven.