3107 Harlingen – Den Helder - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 3107 Harlingen – Den Helder - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

3107 Harlingen – Den Helder

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

31 Juli 2016 | Nederland, Den Helder

We staan om 7 uur op en varen zoals veel boten om 8 uur uit. Het is weer als eendjes varen over de geulen in de Waddenzee. De meeste boten gaan bij Kornwerderzand de sluis door en het IJsselmeer op. Wij varen over de Texelstroom langs de haven van Oude Schild, daar hopen we morgen te belanden, naar Den Helder.
De behulpzame havenmeester helpt bij het aanleggen om te tanken en later bij het aanleggen in de box. Dat hebben we deze reis nog niet mee gemaakt. We maken schoonschip. Terwijl we daar mee bezig zijn belt Danique dat ze over 20 minuten op het station aankomt. Dan moeten we gelijk gaan lopen. Ik app Danique dat ze vanaf het station in Noordoostelijke richting de winkelstraat in moet lopen. Ik sta er niet bij stil dat Danique het kompas op haar Iphone nooit gebruikt. Danique en kids lopen een andere winkelstraat door dan ik bedacht had en daardoor moeten we net voordat we bij de supermarkt zijn een heel stuk naar het zuiden lopen. Als we ze uiteindelijk vinden blijkt Danique 1 heel zware tas te hebben. Alsnog naar de supermarkt gaan is geen optie.
We lopen door de museumhaven naar de boot. De kids vinden het prachtig en interessant. Misschien kunnen we daar morgen heen. Bij de haven is de veerboot die af en aan vaart ook erg interessant. Gerrit gaat een plan voor morgen maken en de kids gaan krabben vangen. De emmer, schepnetjes en krabbenhengels worden opgezocht. De beschimmelde spek zit nog tussen de knijpers. Er zitten heel veel krabben en het zijn ook best grote krabben. Als Dinand zijn hengeltje even neerlegt ziet een meeuw zijn kans schoon. Het spekkie naar zijn bekkie. De meeuw vliegt met de knijper in zijn bek en het hengeltje er achteraan weg. Dinand begint van schrik en teleurstelling te schreeuwen. De meeuw laat los en Esmé kan met haar schepnetje nog net de hengel uit het water vissen. Danique en ik moeten heel erg lachten om deze actie.
Na een uurtje krabben vangen en een krabbenrace zijn ze het zat. Ze dagen elkaar uit om te gaan zwemmen. Esmé is als eerste door en uiteindelijk volgt Dinand haar voorbeeld. Omdat Dinand nog geen zwemdiploma heeft bind ik hem aan een heel lang touw zodat ik hem altijd terug kan halen. Ook Esmé vindt het leuk om heel snel teruggetrokken te worden. Douchen na de waterpret en dan eten koken. Wat ik van plan was gaat niet en omdat we de supermarkt gemist hebben heb ik ook geen alternatief voor handen. We gaan wel op de haven uit eten. Het restaurant op de haven is niet erg bijzonder en de menukaart zeer beperkt. Het smaakt maar ik kan lekkerder koken.
Na het eten kids naar bed en de volwassenen kunnen nog een poosje praten. Het plan voor morgen wordt uiteindelijk niet Texel. De tocht naar Texel is goed te plannen maar de terugtocht is niet goed te plannen op het tij. We moeten of om 4 uur ’s nachts weg of om 3 uur in de middag. Een tweede probleem is de windrichting op dinsdag. We willen niet met een harde tegenwind van de sluis naar Medemblik moeten. Het plan is nu ’s morgens bezoeken we de museumhaven en gaan naar de supermarkt, vertrekken om 2 uur zodat we met opgaand tij over de ondiepte dichtbij de sluis kunnen. We gaan niet te laat ons mandje in want uit ervaring weten we dat de eerste weer om 7 uur wakker is.