23 t.m. 2507 Esbjerg - Hörnum – Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 23 t.m. 2507 Esbjerg - Hörnum – Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

23 t.m. 2507 Esbjerg - Hörnum – Helgoland

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

25 Juli 2016 | Duitsland, Helgoland

2307 Esbjerg
Prachtig weer. Goede dag om verhaaltjes bij te werken, boodschappen te doen, alle Deense Kronen uit te geven, plan voor de rest van de week maken en diesel te halen.

2407 Esbjerg - Hörnum
Weer een tocht van 9 uur tegen de wind in varen. Wat een pech dat we telkens tegenwind hebben en wat een geluk dat het niet hard waait zodat we wel verder kunnen. Op het wad bij Esbjerg liggen een stuk of 30 zeehonden en 2 keer zien we tuimelaars.
Bij de ingang van het wad voor Hörnum is het even mistig. Gaan we nu wel of niet deze smalle ingang door of varen we om? Gelukkig breekt de lucht open als we bij de verkenningston aankomen. We kunnen de volgende ton gelijk zien liggen en aan het aantal graden dat we moeten varen kan ik zien dat het de boei moet zijn die bij onze eerder passage ontbrak. Zonder erg ondiepe stukken te passeren komen we bij de zandbank waar de vorige keer meer dan honderd zeehonden lagen. Doordat het water nu veel hoger staat is de bank veel kleiner en veel verder weg. Ik kan net zien dat het er ongeveer 30 zijn. Als ik met de verrekijker het water afspeur zie ik een groot, zwart glanzend, zich verplaatsend beest. Het is te ver weg om te herkennen wat het is. Het is zeker 4 meter lang en behoorlijk dik. Misschien een kleine walvis?
De steiger in Hörnum is gelukkig af en we durven onze walstroom weer aan te koppelen. Als Gerrit de havenmeester gaat betalen hoort hij dat we weer los moeten maken omdat er een groot en zwaar schip langs de kant moet komen te liggen. Zo gezegd zo gedaan. Helaas voor ons zijn de mannen die aan boord van het schip zijn erg luidruchtig, muziek en hard gepraat. Gelukkig reageren ze op ons verzoek om iets minder lawaai te maken. Hun drinkgelag en gepraat gaat tot heel laat door en oordopjes brengen uitkomst.

2507 Hörnum - Helgoland
De boot van de buren ligt bezaaid met lege bierblikjes en lege flessen wodka. De mannen is aan te zien dat ze veel gedronken hebben.
Zuid Zuid West 3. Weer tegenwind en gelukkig weer heel weinig wind. Moteren maar weer. Voor de ingang van Helgoland is een zeilwedstrijd met optimisten aan de gang. Ik denk dat er wel 120 van die kleine bootjes varen. Het is lastig om naar de ingang te komen en de wedstrijd velden niet te storen. Door een kleine omweg te varen lukt het ons uiteindelijk om zonder verstoring van de wedstrijd de haven te bereiken.
Omdat we de detailkaart van Helgoland niet konden vinden besluiten we de haven in te varen die we kennen van de vorige keren. We moeten 6 dik maar met 2 snoeren kunnen we net het laatste elektra punt bereiken. In de loop van de avond komen er nog twee schepen bij. Dat is lang geleden dat we met zo veel schepen aan elkaar gelegen hebben.
Op Helgoland wordt geen btw gerekend dus is dat een prima gelegenheid om de drank voorraad aan te vullen. De enige winkel met pakken wijn is toevallig ook de dichtstbijzijnde winkel. Dat scheelt weer een paar kilometer lopen met zware flessen of pakken.
Omdat we geen zin hebben om de weer los te maken, gaan tanken en weer vastmaken, halen we 45 liter diesel met tankjes. Dat is ook al een loopje met gewicht.