14 t.m. 1607 Egersund – Kirkehamn - Reisverslag uit Kirkehamn, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 14 t.m. 1607 Egersund – Kirkehamn - Reisverslag uit Kirkehamn, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

14 t.m. 1607 Egersund – Kirkehamn

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

16 Juli 2016 | Noorwegen, Kirkehamn

1407 Egersund
Ontbijten met A+H en met verbazing toezien we hoe A een hostel boekt. Wat een geduld!
Het waait te hard en de golven zijn te hoog om naar Kirkehamn te vertrekken en de monteur komt vandaag met nieuwe accu’s. We vermaken ons met de gebruikelijke activiteiten.
Als de monteur met nieuwe accu’s komt dan blijkt het dat ze niet passen, ze zijn te groot voor de beschikbare ruimte. Hij belooft dat hij om 15.00 uur terugkomt om Gerrit op te halen om dan ergens nieuwe accu’s te kopen. Zo gezegd zo gedaan. Gerrit meet de beschikbare ruimte op en vertrekt met de monteur naar de winkels. Omdat ze twijfelen of ze de juiste accu’s nu gevonden hebben kopen ze 2 verschillende soorten.
Aan boord blijkt dat de ene soort exact dezelfde maat is als de oude accu's maar van een betere kwaliteit zijn. Die accu’s worden aangesloten. De monteur zal de andere accu’s weer terug brengen. Het bedrag dat hij terug krijgt voor de accu’s is iets meer dan zijn uren arbeid. Het restant mag hij houden voor alle moeite die hij voor ons gedaan heeft. Nu maar hopen dat ik gelijk krijg met mijn bewering dat dat het probleem met de koelkast vanzelf op zal lossen. Dat lijkt wel te gaan lukken en dan weer niet. Uiteindelijk besluit ik de koelkast een poosje helemaal uit te zetten en eerst te wachten tot de nieuwe accu’s volledig geladen zijn. Als we naar bed gaan zet ik de koelkast weer aan. In de nacht merk ik dat de opstijgende helikopter vertrokken is. Ik denk dat de koelkast morgen weer bevroren is.

1507 Egersund
De koelkast doet het weer. Yes! Nu hoef ik gelukkig geen 12 volts koelbox te kopen. De wind doet het ook, te hard en vanuit de verkeerde richting. Dat wordt dus nog een extra dagje Egersund. We hebben het hier wel weer gezien maar sterke zuidelijke wind op deze kust zorgt voor een zeer hoge golfslag. Dat is niet fijn.

1607 Egersund - Kirkehamn
Met een lekker zonnetje vertrekken we uit de sund, het grootzeil strak en gaan. Op zee kunnen we de fok bij zetten. Een groot deel gezeild, eindelijk. We moeten vanwege de golven een stuk uit de kust varen. Kirkehamn is nog net zo lieflijk als op de heenweg. Het is erg druk in het stadje en ik zie dat de kerkdeur open staat. In het dorpje zijn een soort kinderspelen aan de gang en af en toe treed er een bandje op.
Het kerkje is naar Noorse begrippen oud, ca 160 jaar en is van binnen een soort roze geschilderd. Onze ervaring met kerkjes in Noorwegen is heel kort samen te vatten. Ze zien er erg hetzelfde uit, zijn allemaal van hout, hebben hooguit 1 mooi glas in lood raam, nauwelijks versiering en dus waarschijnlijk niet RK maar iets van na de reformatie.
We hadden verwacht dat het nu druk zou zijn in de haven maar het haventje loopt die avond geeneens vol. Voor rust en mooie bergen en uitzichten moet je echt naar Noorwegen.