29 en 3006 Sandnes - Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 29 en 3006 Sandnes - Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

29 en 3006 Sandnes - Stavanger

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

30 Juni 2016 | Noorwegen, Stavanger

2906 Sandnes Stavanger
We worden wakker gebeld door iemand op mijn telefoon. Het is al 9.15 uur dus dat is helemaal niet erg. Het blijkt een collega te zijn die hoopt dat ik de toespraakjes voor de 2F leerlingen ook kan doen. Ik had die vraag al eerder aan zien komen en uiteraard zal ik ook voor hen een woordje op papier zetten. Opstaan, tijdens het varen ontbijten en voor de harde wind uit die voorspelt is naar Stavanger. P+C hebben nog nooit tijdens het varen ontbeten. Wij doen dat regelmatig maar het hangt af van het weer en op het soort water waarop we varen.
Gelukkig is de pijn in mijn knieën en ellebogen al bijna verdwenen. Ik kan weer normaal de trap op en af. De pijn in mijn rug moet nog een paar dagen slijten.
Na 1,5 uur zijn we in Stavanger en kunnen een plekje vinden zo ver mogelijk van dat luidruchtige bootje af. Hopelijk gedraagt de man zich en wellicht zijn we weg voordat hij weer aan het bier gaat en ons de hele nacht van zijn muziek laat “meegenieten”.
P+C gaan naar het olie museum en wij gaan naar de Starbucks om de mail te bekijken. Het is lastig dat ik al enkele dagen de mail van school niet heb kunnen bekijken en daardoor kan ik niet alles doen wat ik had moeten doen. Jammer maar helaas. Overmacht.
Gerrit doet weer een poging om het havengeld te betalen maar helaas ook Gerrit krijgt het niet voor elkaar. De machine accepteert onze kaarten nog steeds niet. We zien wel wat er gebeurt.
We gaan in een Thai’s restaurant eten vandaag. Als we bekijken hoe vaak we uit eten zijn gegaan tijdens deze reis dan komen we op ongeveer 1x per week, dat is zeer weinig. Ook aan uitstapjes geven we weinig geld uit. Noorwegen is mooi wat landschap betreft en het landschap is gratis.

De laatste dagen klopt in tekst de plaats wel maar op de bijgevoegde kaart klopt de plek niet. We zijn steeds in de buurt van Stavanger gebleven en echt niet helemaal naar het noorden gevaren!

3006 Stavanger
Met P+C naar het Stavanger museum en het Kidsmuseum. De musea zijn interessant en daardoor het bezoeken waard. De Noren zijn erg gek op het vertellen van het ontstaan van de aarde en ook het ontstaan van Noorwegen. Hoe de ijstijden gelopen zijn en hoe Noorwegen langzaam steeds een stukje hoger wordt. Het meer middenin Stavanger was eerst verbonden met de zee. Langzaam steeg het land en daardoor werd de zeearm een meer met een waterval naar de zee. Nog later kwam de waterval helemaal droog te liggen en nu is het gewoon een weg.
Omdat de vakantie periode in Noorwegen aan het losbarsten is komt er eindelijk een havenmeester. Nou ja havenmeester? Het is gewoon iemand van de parkeerwacht. We kunnen eindelijk betalen en lopen dan niet het risico dat onze boot wegens wanbetaling weggesleept wordt als we er straks een week niet zijn.
Na het eten lopen we naar de stadshaven omdat daar bands zullen optreden. Het is er gezellig druk en de muziek is goed. De drukte valt mee omdat alle cruiseschepen voor 18.00 uur vertrekken. Na een biertje op een terras lopen we weer naar de boot en sluiten de avond weer met gezellig kletsen af