24 en 2506 Stavanger – Lysebotn - Reisverslag uit Lysebotn, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 24 en 2506 Stavanger – Lysebotn - Reisverslag uit Lysebotn, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

24 en 2506 Stavanger – Lysebotn

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

25 Juni 2016 | Noorwegen, Lysebotn

2406 Stavanger
We hebben de hele nacht mogen meegenieten van 4 zeer luidruchtige Noren die al om 5 uur 's-middags kachel waren en daarna de muziek steeds luider zette. Uiteindelijk waren ze om 5 uur ’s ochtends eindelijk stil. De oordoppen hebben hun dienst weer eens bewezen.
Om een uur of 7 is het begonnen met regenen en tot 5 uur vanmiddag zal dat continu doorgaan. Een echte regendag dus. We moeten naar de Starbuck lopen om internet verbinding te hebben en alle mail e.d. even te checken.
Verjaar/gedenkdag: Lyda is 68 en onze Low Land Lady is 17. Als mijn zus nog geleefd had zou ze vandaag 61 zijn geworden. Ongelooflijk dat het al weer 16 jaar geleden is dat zij deze aarde moest verlaten.
Vandaag komen Paul en Caroline (P+C) om 17.15 uur op Stavanger airport aan. Ze nemen de bus naar het station en dan pikken we ze daar op. Vandaag boodschappen doen voor 3 dagen. Doordat er stakingen van de verkeersleiders in Frankrijk zijn lopen P+C 2 uur vertraging op. We zijn pas om 20.00 uur weer aan boord en daarom gaat de Tai niet door. Hachee met rode kool is erg Hollands maar valt goed in de smaak bij P+C.

2506 Stavanger - Lysebotn
We hebben weer geluk met het weer, zon en prachtig zicht. Een beetje zenuwachtig varen we de haven uit. Zou er iemand zijn die alsnog om het haven geld komt? Gelukkig niet, pff.
Het Lysefjord is smal en zeer stijl. Als er promotie foto’s te zien zijn van Noorwegen dan is dat meestal een foto van dit fjord. De preekstoelrots en de ronde rots die in een grote rots spleet klem zit, zijn vanaf het fjord te zien. Het is met de verrekijker goed te zien dat het op beide plekken een drukte van belang is.
Aan het einde van het fjord is een steiger waar we aan kunnen liggen. Helaas zijn er verder geen voorzieningen. Een voordeel is dat er dan geen havengeld betaald hoeft te worden. Als we aankomen zien we een helikopter staan en even later land er nog 1. Dat zien we niet elke dag een helikopter die 30 meter van onze boot land, wat een lawaai. Als we een wandeling gaan maken informeer ik bij de bestuurder van de helikopter of het mogelijk is om een vlucht met ze te maken. Ik wordt naar een dame met een geel vest doorverwezen. Die kan ik niet vinden. Ik besluit het maar te laten.
Paul en Gerrit spreken met de beheerder van de kiosk. De beheerder vertelt dat er die middag een verschrikkelijk ongeluk is gebeurd. Het blijkt dat er net voor we aankwamen een BASE jumper vanaf 1000 meter hoogte naar beneden is gevallen omdat na de vrije val van de eerste honderd meter de parachute weigerde te openen. Alle BASE jumpers zijn toen teruggebracht naar de plek waar de helikopters staan en iedereen kreeg de opdracht om opnieuw in alle rust zijn parachute in te pakken. Als we na onze wandeling langs een prachtige waterval terug komen staan er heel veel, voornamelijk mannen, in de rij voor de helikopters. De meeste dames die er tussen staan komen met dezelfde helikopter terug als ze omhoog zijn gegaan. Met 5 tegelijk worden ze naar boven gebracht en springen dan vanaf Kjerag, de plek waar de rots tussen een spleet klem zit naar beneden. Deze sprong wordt maar 4x per jaar aangeboden en kost slechts € 60,-. Mensen vanuit de hele wereld komen dan hierheen. De locatie is uniek omdat het heel stijl moet zijn maar er moet ook aan de voet van de berg een plek zijn om te landen. We kunnen de springers met de verrekijker naar beneden zien komen. Omdat het een erg lange rij is besluiten we om toch maar van een helikopter vlucht af te zien. Ik heb daar nader hand een beetje spijt van.
Aan P+C vertellen we dat we dit speciaal voor hen dit “optreden” hebben geboekt en het nog niet aan hen verteld hebben zodat het een verrassing zou zijn. Het was net zo’n verrassing voor ons. Van het geluid van de helikopters mogen we tot een uur of 8 ’s avonds genieten. Daarna keert de rust terug en genieten we van het prachtige uitzicht.