2105 Kristiansand – trein naar Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2105 Kristiansand – trein naar Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2105 Kristiansand – trein naar Oslo

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

21 Mei 2016 | Noorwegen, Oslo

Precies op tijd, bijna 8 uur, vertrekt de trein. Lekker weer en mooie uitzichten. Helaas rijden we te snel om foto’s te kunnen maken. Onderweg eten en drinken we de zelf meegebrachte boterhammen en limonade. De eerste 2 uur zitten we helemaal alleen in de coupé. Op de trein is alles vreselijk duur. Een kop koffie kost € 6,- die is trouwen niet te drinken. Bier kost € 9,-. Niet dat we in de ochtend al aan het bier willen. De Noren die in de trein zitten hebben al wel zin in een, zelf meegenomen, biertje. Sommige mannen hebben voor 12 uur al een liter bier achter hun kiezen. Het toilet in de trein is trouwens het schoonste toilet dat we ooit op een trein hebben gezien. Het laatste uur van de reis hebben we een leuk gesprek met 2 Noorse dames die naast ons zitten. Ondanks dat de coupé nu helemaal vol is gedraagt iedereen zich zeer rustig, geen schreeuwerige gesprekken met mede reizigers of in mobile telefoons. Ik vind dat een groot verschil met Nederland! Omdat iedereen gereserveerde plaatsen heeft en daar ook braaf gaat zitten weet de conducteur na ieder treinstation welke passagier hij moet controleren. Goed georganiseerd!
In Oslo hebben we eerst moeite om de uitgang van het station te vinden en belanden we in een shoppingcentrum. Gerrit wil een goede kaart van Oslo kopen. Ik vind € 20,- veel te veel geld voor een kaart en gelukkig gaat Gerrit in mijn verhaal mee dat bij de toeristinformatie naast het station vast van die gratis kaartjes zijn. Na een keertje vragen belanden we bij de toeristinformatie en ja, daar zijn gratis goede kaartjes. We kopen voor € 35,- een 24 uurs pas voor het OV en een heleboel musea, dat halen we er met gemak uit.
Eerst naar het hotel om de zware spullen uit de rugzakken te lozen. Het hotel is 5 minuten lopen van het station, ideaal. Mooie kamer, goed bed en schoon. Helaas geen uitzicht maar dat maakt ons niet uit.
We gaan eerst een wandeling langs het operagebouw en de nieuwe wandelpromenade langs de haven maken. In de baai liggen veel historische schepen en er is een regatta aan de gang. Met een veerboot varen we naar een schiereiland waar we een soort openluchtmuseum, een Vikingschip, het museum ter ere van Amundsen en het Maritiem museum bezoeken. Veel lopen en tussendoor stukjes met de bus. We nemen de veerboot weer terug naar het centrum. In het centrum is een soort markt aan de gang waar wel 40 kramen staan met allemaal verschillende uitstallingen en mensen uit heel veel verschillende landen. Veel klederdrachten en producten uit de diverse landen.
We hebben inmiddels ongeveer 6 uur gelopen en zijn toe aan een warme maaltijd. We weten dat Noorwegen duur is en Oslo is dat zeker. Op de hoofdstraat bekijken we enkele menu kaarten en besluiten al snel naar een achteraf straatje te gaan om een eettentje te zoeken. We vinden een oriëntaals restaurant (Chinees) ergens op de tweede verdieping. Kip met groenten, vooral paprika, en biefreepjes met lente-ui. Van beide gerechten bestellen we de milde versie maar dan nog is het vrij pittig maar lekker. Als we na een half uur weer buiten staan zijn we zeer tevreden dat we voor minder dan € 60,- lekker gegeten en ieder een Japans biertje gedronken hebben.
Tijdens het wandelingetje naar het hotel merken we dat we de uren wandelen in de benen hebben zitten. Heupen en bovenbenen vinden het wel genoeg voor vandaag. We zijn niet zulke nachtbrakers of uitgaanders, dus lekker in het hotel, op de kamer, een eigen wijntje en biertje en vroeg naar bed. We hebben vandaag heel veel gezien!