0405 Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 0405 Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

0405 Helgoland

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

04 Mei 2016 | Duitsland, Helgoland

Om 9 uur klimmen we de ladder op en lopen richting treintje. Het treintje is er nog niet en de heren lopen naar de plek waar je kan reserveren. Het blijkt dat het treintje vroeg in de ochtend alleen door het Unterland rijdt. Wat doen we? We moeten naar het Oberland voor de nesten van de Jan van Genten. Het is een prachtige dag dus besluiten we te gaan lopen. Dat valt uiteindelijk reuze mee. Het enige lastige is een behoorlijk hoge trap. Op het eiland is de laatste 4 jaar, we vermoeden met EU-gelden, een prachtig voetpad aangelegd. Als we ergens zijn en het is heel lastig om over een pad te lopen vanwege hoogte verschillen en andere ongemakken dan zeggen we altijd, “Leuk pad voor Ria”, nu zou ze zonder problemen dit pad kunnen volgen.
Omdat de veerpont uit Cuxhaven nog niet aangekomen is, is het erg rustig op het pad en bij de nesten. De vogels zijn nog niet aan het nestelen, ze maken/ doen nog liefdesdansen en hebben nog geen eieren. Op de foto kun je rechts een koppeltje zien dat elkaar aan het verleiden is. Links van het koppel probeert een vogel ook mee te doen. Eerst begint een vogel van het koppel terug te pikken en even later zijn beide vogels naar de indringer aan het pikken. Ze laten zich niet uit elkaar drijven en gaan weer door met sjansen.
De Fransen vinden het fantastisch dat je de vogels tot een meter kunt benaderen en dat ze niet wegvliegen als je zo dichtbij bent. Ze zijn blij dat ze naar ons advies geluisterd hebben.
Het is vandaag zo warm dat ik in een hemdje en een korte broek een uur in de zon heb gezeten. Voor mijn huid en de eerste zonnestralen in dit jaar is 1 uur lang genoeg. Verbranden vind ik helemaal niets. Gerrit heeft een plannetje gemaakt en voor ons is het ook het handigste als we gelijk met de Fransen om 6 uur vertrekken.
Met de Fransen eten we ’s-avonds in een visrestaurant, heerlijk. Michel heeft ons uitgenodigd om in 2017 of 2018 naar St Malo te komen met de auto en dan op zijn boot naar de Kanaaleilanden te gaan, dat lijkt ons we wat.