02 en 0305 Norderney - Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 02 en 0305 Norderney - Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

02 en 0305 Norderney - Helgoland

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

03 Mei 2016 | Duitsland, Helgoland

0205 Norderney
Gerrit heeft werk te doen en ik wandel naar het dorpje. Er rijdt een toeristentreintje, de prijs is me veel te hoog € 10,- dan loop ik wel. Ik moet voor Gerrit oogzalf kopen en ik verwacht dat dat wel lastig zal zijn om een apotheek te vinden. De eerste winkel die ik tegenkom is een apotheek en het moeilijkste boodschapje is gelijk gepiept. Het dorpje is helemaal ingesteld op toeristen en verder is er weinig te beleven. ’s-Avonds borreltje en hapjes met de Fransen, maaltijd aan boord en een filmpje. Het leven kan zo simpel zijn.

0305 Norderney - Helgoland
Gerrit heeft een afspraak gemaakt met de pomphouder om om 8 uur te tanken. Om kwart over 8 zitten we weer vol. In de haven hijsen we het grootzeil en zien dan dat Michel van de Kairos ons wenkt. Hij roept iets over jacket en toilet. We menen te begrijpen dat de afsluiter van het toilet hapert. Hij roept dat we alvast moeten gaan en tot ziens in Helgoland, ok, we varen de haven uit onder een stralende zon met een lekker windje uit de goede hoek. Zeilen! Hier doen we het voor.
Na geruime tijd zie ik 2 boten achter ons die van Norderney komen. We hopen dat 1 van hen de Kairos is. We kiezen een vrij noordelijke koers om de shipping-lane zo recht mogelijk over te steken en ook de “rotonde” te vermeiden. Een van de schepen achter ons kiest voor een oostelijkere koers en vaart dwars over de “rotonde”. De Duitse waterpolitie kan zeer strikt zijn. Je riskeert dan een erg hoge boete die tot in de duizenden € kan lopen.
Doordat we een goede wind hebben lopen we gemiddeld 7 knopen en schieten snel op richting Helgoland. Het schip dat ons eerst achtervolgde is ons doordat zij een veel rechtere lijn varen voorbij gelopen. Helgoland is al 2 uur voor aankomst zichtbaar, het is hoog en dieprood gekleurd, dat valt wel op met een blauwe lucht en zee. De eerste Jan van Genten kunnen we boven zee al zien vliegen.
Na een prachtige zeiltocht komen we om 16.00 uur aan in Helgoland en leggen de boot langszij de Kairos. We horen gelijk wat het probleem was waar ze deze ochtend tegenaan liepen. Het probleem had niets met het toilet te maken. Michel dacht dat hij zijn zeiljack in het toilet op de kant had laten hangen maar kwam er al snel achter dat hij zijn jack in zijn tas had gestopt. Michel durft met meer zeil op te varen dan wij omdat hij met 1 man meer is en veel meer lef heeft dan wij. Toen de wind ruimer inviel en wat afnam heeft hij zijn gennakker gehesen. Wij hebben het laatste stuk met volle zeilen gevaren, zonder gennakker. Gerrit stuurt de hele dag alleen en moet het van de stuurautomaat hebben. De hele dag met de hand sturen is dan te vermoeiend en de stuurautomaat kan het niet aan als we veel zeil op hebben, volgens Gerrit.
Borreltje, hapje met de Franse mannen. Het is erg gezellig met ze. We spreken af dat we morgen met zijn 5en met het treintje de berg opgaan.