14 t.m. 2204 Gouda – Haarlem - A'dam - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 14 t.m. 2204 Gouda – Haarlem - A'dam - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

14 t.m. 2204 Gouda – Haarlem - A'dam

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

16 April 2016 | Nederland, Haarlem

1404 Verrassing gouda - Spoorbrug Gouda
Vandaag breng ik de laatste spullen naar de boot en kijk nog een aantal opgaven Tichelaar na en verwerk die op de overzichten. Om een uur of 9 loop ik naar de boot. Kacheltje aan, boekje lezen en/ of een spelletje op de telefoon. Het leven aan boord is simpel.
Omdat ik toch een beetje een onrustig gevoel heb zet ik de plotter maar eens aan, hé hij doet het. Misschien zit er een contactje een beetje los? Niets meer aan doen. Wat het doet, gaan we niet repareren.
Ik kijk nog eens in de almanak of ik alle bruggen echt wel goed uitgezocht heb. Bij de half 9 opening, de opening die we willen nemen, staat een *. Dat was me nog niet eerder opgevallen. De * betekent dat je de opening minstens 2 uur van te voren aan moet vragen. Ik denk, “ok dan bel ik nu”, dan ben ik ruim op tijd. De persoon aan de andere kant van de lijn vertelt me dat de aanvraag voor een opening om half 9 alleen bestemd is voor containerschepen, dat stond er in de almanak niet bij! Ik bekijk het hele bruggen schema nog eens. Als we niet door de brug van half 9 kunnen, dan is het heel krap om de spoorbrug bij Sassenheim te halen, als we die brug niet halen dan zijn we niet voor de spits in Haarlem. Grrr. Wat nu? Ja, toch heel vroeg op terwijl Gerrit pas na twaalf aan boord komt?
Als Gerrit om half 1 aan boord komt schenk ik hem een whisky in. Hij moet alleen eerst luisteren voordat hij een slok neemt. Ik vertel Gerrit het hele verhaal. Het kost Gerrit 1 minuut om een besluit te nemen. We gaan nu weg, varen naar de spoorbrug en gaan door de brug van 6 uur.
Zo gezegd zo gedaan. In het pikke donker vertrekken we van de Veerstal en gaan door de Nieuwe Gouderaksebrug en de Julianasluis. Om half 2 maken we vast bij de spoorbrug. De whisky en de witte wijn smaken nu extra lekker!


1504 Spoorbrug Gouda - Haarlem Centrum
Om half 6 komt de man met de hamer, opstaan, heel kort nachtje. Brug open, gaan. Het is nat en koud. Dat blijft het tijdens het varen uiteindelijk de hele tijd. Elke brug, trappetje af, marifoon, trappetje op. De staande mastroute is uniek. Dit bestaat nergens in de wereld maar wat een hoop bruggen.
Omdat we het enige schip zijn dat door de bruggen wil en de brugwachters weten dat er geen andere schepen komen, draaien de bruggen direct en gaat de reis zeer voorspoedig. We komen exact op de tijd dat de spoorbrug bij Sassenheim open zal gaan bij de brug. Mooier kan niet.
De ringvaart van de Haarlemmermeer vind ik altijd leuk, zoon Elco is in Lisserbroek geboren en ik heb daar 4 intensieve jaren van mijn leven doorgebracht. Daar varen roept bij mij altijd herinneringen op.
In Heemstede zeggen we altijd mijn moeder even gedag. Ze is er al 16 jaar niet meer maar ze lag heel veel in het Diaconessen Ziekenhuis in Heemstede. Dag Mam…..
Om 12.15 liggen we vast aan de steiger in Haarlem. We zijn op en daardoor een “beetje” kribbig. Moe, eerst een paar uur slapen. ’s-Avond hebben we met Erik en Liselotte afgesproken. We proberen alle kinderen nog even te zien voordat we echt vertrekken. E+L vertellen enthousiast over de reis die zij door Chili gemaakt hebben. Vroeg het mandje in want we zijn geen 18 meer en zo’n nachtje hakt erin.

1604 Haarlem - City Marina Amsterdam
Lekker uitslapen, 10 uur los, lekker zonnetje maar wel veel wind dat is lastig op dit smalle water met meerdere schepen. De bruggen gaan soepel voor ons open. Haarlem snapt niet dat schepen met een diepgang van 2 meter het havengeld niet kunnen betalen. Vroeger konden we aan het havenkantoor aanleggen en daar betalen. Nu kunnen we daar wel aanleggen maar er is geen doorloop naar de kade waar de automaat staat. We mogen langszij het schip waarmee we door de bruggen zijn gekomen en zo kunnen we toch het havengeld betalen.
Regelneef en ”control freak” (valt wel mee toch) als ik ben roep ik de havendienst op en vertel hun mijn bevinding. Reactie: “Mevrouw dat is belangrijke informatie heel erg bedankt”. Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat de Gemeente Haarlem zal besluiten om een kade afgang te maken vanaf het havenkantoor.
We hebben ruim de tijd genomen om de brug over het Zijkanaal C halen. Deze brug draait maar 3 á 4 keer per dag. We zijn 1 uur te vroeg. Aanleggen, als we net liggen barst er een giga bui los, wij zitten lekker binnen te lunchen. Na een uur opent de brug en is het weer stralend mooi weer, gelukkie.
Op het Noordzeekanaal kan de fok uit. City Marina Amsterdam is een grote haven en we hebben een plek achterin de haven toegewezen gekregen vanwege de sterke wind. Schoonmaken, fok inpakken andere spullen inpakken en met de pont en de trein naar huis. Mooie dag met veel wind.
De Marina is veel duurder dan de haven die we normaal gesproken nemen maar is ook veel luxer. Van ons hoeft die luxe niet en we zijn ook niet aan boord deze week maar de reparateur zit naast de marina en we hebben opdracht gegeven om de vlaggenlijn en de radarreflectoren te vervangen. We hebben ook besloten om de GPS en de transformer van hem te kopen en mee te nemen op de reis. Als de GPS weer uitvalt dan hoeven we alleen een reparateur te zoeken en dan hebben we de onderdelen zelf.

Op donderdag de 21e belt Gerrit de reparateur, hij is er nog niet aan begonnen, goed dat Gerrit belde. Op vrijdag belt de reparateur, de radarreflector zit te hoog, hij kan er niet bij, of we de boot naar de kraan kunnen varen? Nee dus, we vertrekken zaterdag. Leg de reflector maar aan boord dan betalen we die en als de radarreflector uit de mast valt dan hebben we die alvast. Het is mijn laatste werkdag en ik moet alle zeilen bijzetten om af te krijgen wat af moet.
Tegen 5-en ben ik klaar. Ik wil mijn gouden sieraden naar vrienden brengen die een vaste kluis hebben in hun huis. Wat verkeer betreft is het een slechte dag. In plaats van 1 uur doe ik meer dan 2 uur over het ritje. Tijdens het ritje begin ik in gedachten met het afsluiten van een zeer drukke periode.

Vrijdag de 22e , we moeten eerst naar de notaris om de hypotheekakte te tekenen. Zo dat is toch nog gelukt. Wat een drama is dat om alle papieren rond te krijgen.
Mijn vader van 91 is ook blij me te zien. Ik zie aan zijn gezicht dat hij me de reis gunt maar het ook moeilijk vindt om me zo lang niet te zien. Hij weet ook dat zo’n reis niet zonder gevaar is. Ik probeer hem een knuffel te geven maar zoals altijd staat hij dat nauwelijks toe.
Esmé en Dinand uit school halen is het volgende dat op het programma staat. Ze nog een laatste keer een knuffel geven. Gelukkig kunnen ze nu beter over de telefoon een gesprek voeren dan 4 jaar geleden.
Elco, Rachelle en Zoë komen naar Danique’s huis om samen met ons te eten en ook Zoë kunnen we dan een laatste knuffel gegeven. Danique brengt ons naar de boot. We zijn een beetje hyper. We geven Danique iets te veel instructies. Ze mag onze auto 4 maanden gebruiken. Ze kan dan de Mercedes verkopen, dat scheelt weer verzekeringskosten en wegenbelasting. Op de boot drinken ze nog een kopje koffie en dan is daar ook het laatste afscheid. Wat zal er in 4 maanden voor mijn dochter veranderen?
Op de boot zien we dat de reparateur zelfs de vlaggenlijn niet heeft gemaakt. Hij heeft dus alleen spullen geleverd en niets gedaan. Ik ben benieuwd wat hij daarvoor gaat rekenen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Low Land Lady

Zeilboot van 11,75m lang

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 37359

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 27 Augustus 2016

Zeilreis naar Noorwegen 2016

Landen bezocht: