2301 t.m. 2203, Gouda bruggen en griep stress - Reisverslag uit Colijnsplaat, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 2301 t.m. 2203, Gouda bruggen en griep stress - Reisverslag uit Colijnsplaat, Nederland van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

2301 t.m. 2203, Gouda bruggen en griep stress

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

22 Maart 2016 | Nederland, Colijnsplaat

2301, Delft bespreking met A+H
Gisteren hebben we met Aad en Henriette (A+H) onze reis besproken. Als zij hun onderhoud aan hun huis voor de 20e april op orde hebben gaan ze proberen bij ons aan te sluiten.

Hopelijk gaat dat lukken! Het is leuk om mensen in je omgeving te hebben waar je alle ervaringen die je op een reis meemaakt kunt delen. Later blijkt dat A+H pas later kunnen vertrekken omdat H eerst een operatie moet ondergaan.

Inmiddels hebben onze Engelse vrienden hun vluchten geboekt. Stavanger staat daardoor heel erg vast. A+H vliegen niet terug naar Nederland en kunnen de reis ook nog in september afmaken. Het kan daardoor gebeuren dat we wel dicht in elkaars buurt varen maar dat we elkaar toch maar enkele keren treffen. We gaan het zien.

Vandaag maar weer eens gaan HAMSTEREN, niet bij AH maar bij Hoogvliet. Een boodschappenlijst maken is een van de volgende klussen die moet gebeuren.

1803, Colijnsplaat

Vandaag moeten er allerlei dingen voor de boot gekocht en opgehaald worden. Ik heb een hele waslijst.
- Genua ophalen in Kats.
- Aan Delta Yacht doorgeven dat ik na 3 uur aan boord ben om bijgepraat te worden over alle reparaties.
- Lege gasflessen van boord halen en omruilen voor volle flessen.
- Vaste joon
- Eperb voor Gerrit
- Navionics electronische kaartjes updaten
- Nood vuurwerk
- Zwemvesten controleren
- 2 Electra snoeren
- Vlaggenlijn
€ 1.270,- armer in 3 uurtjes!

Om half 4 praat de monteur me bij over alle reparaties.
De afsluiter die de meeste elektrolyse had was de afsluiter van het koelwater van de motor. Hij vertelde dat hij aan de motor bezig was en toen tegen de slang stootte en dat de afsluiter spontaan afbrak. Deze afsluiter staat als we varen altijd open. Een gat helemaal onderin de boot van ca 4 cm doorsnee zorgt ervoor dat de boot in enkele minuten zinkt. Het enige dat we hadden kunnen proberen is er een houten prop in te slaan. Wat zijn we blij dat dit tijdens de reparaties op de kant gebeurt is. We moeten er niet aan denken dat dit tijdens de reis en op volle zee zou zijn gebeurd!

Alle af- en aanvoerslangen in de douche en toilet zijn vervangen.
De uit-pomp van de douche is samen met alle elektra vernieuwd
De toiletpomp is vervangen
Nieuwe dynamo
Watertanks schoongemaakt
Dieseltank gecontroleerd
Alle afsluiter zijn vervangen
Slangen voor de aanvoer van drinkwater en de pomp gerepareerd.
De motor is voor een groot deel uit elkaar geweest, de monteur zag dat de koelwaterpomp slecht was, normaal gesproken is dat een dure reparatie omdat de motor dan uit elkaar moet om erbij te kunnen, hij heeft het nu gelijk meegenomen.

Er is al met al heel veel gebeurd. Ook met onze geld planning voor de trip. Samen met het liggeld hebben we deze maand ongeveer
€ 16.000,- aan de boot moeten investeren. Dat is ongeveer de helft meer dan we gepland hadden.

Ook een geluksdagje!! Ik heb de gewoonte om op een tweebaansweg zo veel mogelijk rechts te rijden. Een tegemoetkomende vrachtwagen schiet enkele meters van mij af een meter mijn weghelft op. Ik draai mijn stuur nog een beetje meer naar rechts en op het laatste moment draait ook de vrachtwagen nog een beetje terug naar zijn weghelft, pffff. Een frontale botsing, ik 100 km p/u vrachtwagen 80 km p/u, dat overleef je als bestuurder niet. Het is kennelijk mijn tijd nog niet.

1903, Colijnsplaat
Ik kan Gerrit om 12 uur uit Zierikzee halen. We willen vandaag de zeilen en lijnen op de boot zetten.

Er staat een harde wind die vanachter op de boot blaast. Helemaal de verkeerde hoek om het zeil te hijsen. We besluiten de boot te draaien. Met die harde wind lukt het niet om de boot met zijn kont op onze plek te krijgen. Gelukkig is er naast ons een dubbele box vrij waar we wel gemakkelijk aan kunnen leggen. Altijd weer even wennen om weer te varen.

Na 3 uur hard doorwerken zitten de zeilen en alle lijnen er weer op. Omdat de box deze nacht vrij blijft kunnen we blijven liggen en morgen na de proefvaart leggen we de boot weer in onze eigen box.

In de scheepvaartberichten hebben we gelezen dat de sluis bij Kornwerderzand niet bediend wordt. We moeten ons vaarplan aanpassen. We vertrekken rond 22 april niet vanuit Harlingen maar vanuit Den Helder.

2203, Gouda bruggen en griep stress
Griep, dit haalt een beetje de planning onderuit.
Gerrit belt Rijkswaterstaat en enkele brugwachters van bruggen om te controleren of de bruggen wel draaien. Het is het Paas weekeinde en nog geen april. Normaal draaien de bruggen dan volgens het winterseizoen. Gelukkig hebben de instanties al door dat het handiger is om al vaker te draaien. We kunnen daardoor Gouda bereiken in het weekend. We ontdekken wel dat we Dordrecht niet in kunnen omdat de bruggen in Dordrecht pas 15 april volgens zomerseizoen draaien. Ook als er staat dat de brug op “aanvraag” bediend wordt bedoelen ze dat alleen de eigen liggers een opening kunnen vragen. Jammer van Dordrecht want dat had voor Vicente, de uitwisselings Chileen van Renger en Roos (R+R), wel interessant geweest.